خاچیکیان: بارها پیش آمدهاست که به دنبال تولید یک محصول یا راهکار باشیم، اما ببینیم که زیرساختهای لازم برای بهکارگیری آن در کشور فراهم نیست و اصلا به این دلیل ما مدل تصویر بزرگمان را ایجاد کردیم.
مدیرعامل شرکت پویه گام از چالشهای بومیسازی آیتی میگوید
خاچیکیان: گاهی زیرساختها برای تولید یک محصول فراهم نیست
اختصاصی افتانا- علیرضا صالحی
21 خرداد 1399 ساعت 9:00
خاچیکیان: بارها پیش آمدهاست که به دنبال تولید یک محصول یا راهکار باشیم، اما ببینیم که زیرساختهای لازم برای بهکارگیری آن در کشور فراهم نیست و اصلا به این دلیل ما مدل تصویر بزرگمان را ایجاد کردیم.
خاچیکیان: بارها پیش آمدهاست که به دنبال تولید یک محصول یا راهکار باشیم، اما ببینیم که زیرساختهای لازم برای بهکارگیری آن در کشور فراهم نیست و اصلا به این دلیل ما مدل تصویر بزرگمان را ایجاد کردیم.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، آنی خاچیکیان، مدیرعامل شرکت پویه گام، درباره دغدغه مهاجرت نیروی انسانی در شرکتهای پیشرو در حوزه تولیدات بومی گفت: متاسفانه قادر نیستیم منابع انسانی خود را به شکل مناسب صیانت کنیم و از سوی دیگر نهادهای پاسخگو برای رشد چندجانبه متخصصان کمتر وجود دارند. پس ما با متخصصانی معمولا روبرو هستیم که معمولا برخی از مهارتهای لازم را ندارند. از آن مهمتر هزینه گزافی برای پیشبرد و رسیدن به اهداف میپردازند. هزینههایی همچون زمان، عواطف، فرسودگی، ابهام زیاد و ... . لذا ساختار حمایتی برای گذار متخصصان از چالشها معمولا وجود ندارد و این برای خیلی از کارکنان فرسایش ایجاد میکند و بهترین کار از منظر آنها در مهاجرت تعریف میشود.
وی در زمینه تستهای امنیتی محصولات و راهکارهادر آزمایشگاههای داخلی و خارجی و اخذ گواهینامههای معتبر بینالمللی اظهار کرد: محصولات ما بیشتر از جنس فکرافزار هستند و متاسفانه هنوز ما از مفهوم تست اینگونه معنیها بسیار دور هستیم در واقع این مفهوم در حال حاضر در حیطه تعریفنشده در کشور است.
خاچیکیان درباره میزان استقبال سازمانها از محصول و راهکارهای بومی این حوزه درباره تجربیاتش اینگونه گفت: معمولا سازمانهایی به سراغ محصولات ما میآیند که در فرایندی نیاز به تحلیل و حل مسئله دارند و این تحلیل و حل مسئله با روشهای معمول به بنبست رسیدهاست، لذا نیاز به روشی خلاق و منظری تازه برای دیدن صورت مسئله هستند. این سازمانها از محصولات ما استقبال میکنند. پیچیدگی راهحلها و گاهی اوقات قیمت آنها مورد دغدغه مشتریان است. معمولا مشتریان که دامنه مسئله را کوچکتر فرض میکنند با روبروشدن با پیچیدگی و هزینه تعجب میکنند و این در حالی است که کل مطلب برایشان آشکار و ملموس نیست.ذ معمولا سازمانهای بزرگ انعطافپذیر نیستند و معمولا لازم است ما از خود انعطاف به خرج دهیم تا بتوان مسئله را در قالبهای مرسوم آنها تعریف کرد ولی بهعلت مشکل جایگاه که در اینگونه عملکردها ایجاد میشود فرایند تغییر بهصورت موازی تعریف میشود تا در سازمان جایگاههای درست در درازمدت ایجاد شود که در سالهای آتی سازمان لا اقل با همین مشکل روبرو نباشد.
خاچیکیان در مورد چالشهای معرفی در بازار داخلی گفت: متاسفانه ساختارهای تشویقی یا ساختاری دولتی یا عمومی بنا بر مدل های جدید کسبوکار تعریف نمیشوند و ساختارها و نهادهای نوین یا ایجاد نمیشوند یا با مفاهیمی که دیگر بهروز نیست ایجاد میشوند لذا معمولا تسهیلگری که ایجاد میکنند میتواند بهتر باشد و به توسعه کمک بیشتری کند. هزینهها، شاخصها، مدلهای ارزیابی و تعریف ارزش و ... مفاهیمی هستند که شاید لازم است در این تسهیلگریها بازنگری شوند.
وی درباره دغدغههای حملات سایبری در سطوح مختلف اینگونه توضیح داد: معمولا مشتریان ما شرکتهایی هستند که مورد حمله سایبری واقع شدهاند و جهت بازگشت به وضعیت مطلوب به ما مراجعه کردهاند یا سازمانهایی هستند که نیاز به امنسازی دارند که در صورت حمله امکان مقابله داشتهباشند. خودمان هم تا کنون مورد حمله واقع شدهایم، ولی خوشبختانه صدمات جبرانناپذیر نبودهاست و با امکانات بازدارنده یا جبرانی محدودمان در برابرشان تاب آوردهایم.
خاچیکیان گفت: فراوان پیش آمدهاست که به دنبال تولید یک محصول یا راهکار باشیم اما ببینیم که زیرساختهای لازم برای بهکارگیری آن در کشور فراهم نیست. اصلا به این دلیل ما مدل تصویر بزرگمان را ایجاد کردیم. دید جزیره و تولیدات غیرمتقارن و راهحلهای موقت و کوتاهمدت بسیاری از سازمانها را با مشکل عدم یکپارچگی مواجه کردهاند که از سطح سازمان تا سطح کشور فراوان دیدهمیشوند و باعث کاهش بهرهوری میشوند.
شایان ذکر است نسخه کامل این گفتوگو و گفتوگوهای دیگر در خصوص مشکلات پیشروی فناوریهای بومی امنیت سایبری بهزودی در ویژهنامه تحلیلی افتانا نیز منتشر خواهدشد.
کد مطلب: 16713