سازمان نظام صنفی رایانهای تهران پیشنهاداتی برای رفع ابهامات آییننامه تایید نمونه تجهیزات ICT ارائه داد.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، کمیسیون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات در مصوبه ۵۳ مورخ ۱۰ آذرماه سال ۸۷، آییننامه تایید نمونه تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات را بررسی و تصویب کرد که بر اساس آن شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ملزم به اخذ تاییدیه نمونه تجهیزات از آزمایشگاههای معتبر شدند.
هرچند آییننامه مذکور برای کنترل کیفیت ارائه خدمات و توسعه و بهرهبرداری از شبکههای مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات در کشور تدوین شد، اما به گفته کارشناسان برخی از بندهای آن مبهم و غیرشفاف است و این امر مشکلات زیادی برای شرکتهای ICT ایجاد کردهاست.
از این رو بنابر اعلام دبیر سازمان نظام صنفی رایانهای تهران، سازمان آییننامه تایید نمونه تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات را بررسی و پیشنهاداتی برای از بین بردن ابهامات این آییننامه ارائه کردهاست.
ضرورت بازنگری آییننامه
اصغر رضانژاد، دبیر سازمان نظام صنفی رایانهای تهران در تشریح مفاد آییننامه تایید نمونه تجهیزات ICT ضمن بیان ضرورت بازنگری این آییننامه گفت: این آییننامه سال ۸۷ تصویب شدهاست و بعد از نزدیک ۱۰ سال نیاز به بازنگری دارد تا با رفع ابهامات، مشکلات شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با آزمایشگاههای مرجع نیز حل شود.
وی با بیان اینکه تنها راه برونرفت از مشکلات و نجات صنف فناوری اطلاعات پناه بردن به قانون است، افزود: درحالحاضر تمام چالشها و مشکلات شرکتها با آزمایشگاههای تایید نمونه به ابهامات مصوبه کمیسیون رگولاتوری برمیگردد و سازمان نظام صنفی رایانهای پیشنهاداتی برای حذف برخی از بندها ارائه کردهاست.
اجرایی نشدن تکالیف مصوبه
دبیر سازمان نظام صنفی رایانهای درباره اولین ایراد مصوبه ۵۳ کمیسیون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات گفت: در این مصوبه تکالیفی بر عهده رگولاتوری گذاشته شدهاست که عملا آنها را انجام نمیدهد.
وی افزود: به طور مثال در بند یک ماده ۳ این آییننامه آمدهاست که برای صدور گواهی تایید نمونه باید درخواست متقاضی به انضمام مدارک و مستندات به رگولاتوری ارسال شود و پس از تعیین آزمایشها و استانداردها، زمان مورد نیاز برای آزمایش در دسترس آزمایشگاه قرار میگیرد. این درحالی است که یکی از مشکلات عمده شرکتهای حوزه مربوط به زمان طولانی تایید نمونه است و در بسیاری مواقع کالای آنها بیش از چندماه برای کنترل کیفیت و تایید نمونه در آزمایشگاه میماند و آنها مجبور به پرداخت جریمه به کارفرما میشوند.
رضانژاد اضافه کرد: سازمان نظام صنفی رایانهای در این باره پیشنهاد دادهاست، لیست آزمایشهای موردنیاز هر تجهیز یا بخشی از تجهیز با مشخص شدن استانداردهای مورد آزمایش، حداکثر زمان و هزینه انجام آزمایش برای صدور گواهی ۶ ماهه یا سه ساله را تهیه و در پورتال اطلاعرسانی کند.
وی همچنین درباره بند ۲ ماده ۳ آییننامه رگولاتوری، گفت: بر اساس آنچه در این بند آمدهاست، سازمان تنظیم مقررات میتواند برای بعضی از تجهیزات بر اساس اظهارنامه متقاضی و اخذ تعهد، گواهی تایید نمونه صادر کند. سوال ما این است که چرا رگولاتوری این کار را انجام نمیدهد. وی ادامه داد: در صورت نبود آزمایشگاه تایید نمونه برای انجام آزمایش روی تجهیز ارائه شده از سوی متقاضی، رگولاتوری موظف است بر اساس اظهار متقاضی و اخذ تعهد گواهی تایید نمونه صادر کند.
تایید نمونه بخشی از تجهیزات
رضانژاد درباره مشکل دیگری که گریبانگیر شرکتهای حوزه ICT شده و باید مورد توجه مسئولان کمیسیون رگولاتوری قرار گیرد، گفت: در برخی از موارد تجهیزات وارداتی به عنوان بخشی از مجموعه مورد نیاز خریدار هستند و آزمایشگاه بدون داشتن تمام مجموعه توانایی تستها و ارزیابی لازم را ندارد. در این باره معمولا آزمایشگاه درخواست مابقی تجهیزات را از شرکت واردکننده میکند.
وی ادامه داد: در این صورت شرکت متقاضی باید سایر تجهیزات را از خریدار خود به صورت امانی تهیه کند که معمولا به دلیل زیر بار بودن آنها امکانپذیر نیست. برای رفع این مشکل مهم، پیشنهاد سازمان نظام صنفی رایانهای این است که آزمایشگاههای تایید صلاحیت باید تامین شرایط آزمایش را بر عهده بگیرند.
به رسمیت شناختن تایید نمونههای خارجی
دبیر سازمان نظام صنفی رایانهای با بیان اینکه در مجموع ماده ۳ مصوبه رگولاتوری که شامل مراحل صدور تایید نمونه است با ابهامات و مشکلات عدیدهای همراه است، گفت: در مجموع سازمان نظام صنفی رایانهای برای تسهیل فرایند صدور گواهی تایید نمونه ۱۴ پیشنهاد تهیه کرده و به رگولاتوری ارائه خواهدکرد.
رضانژاد افزود: یکی از مشکلات شرکتهای متقاضی گواهی تایید نمونه کالا این است که نمیدانند شکایت خود را از آزمایشگاه مرجع به کجا ببرند که در این راستا رگولاتوری موظف است دستورالعمل رسیدگی به شکایت را تهیه و جهت تصویب به کمیسیون ارائه دهد.
وی همچنین درباره بند یک ماده ۴ مصوبه ۵۳ رگولاتوری گفت: براساس آنچه در این بند آمده، سازمان تنظیم مقررات میتواند با دریافت مستندات لازم تایید نمونههای مراکز و آزمایشگاههای خارجی معتبر را بپذیرد. سوال ما این است که چرا لیست آزمایشگاههای معتبر خارجی اعلام نمیشود.
رضانژاد افزود: این بند از مصوبه نیز شفافسازی نشدهاست که از رگولاتوری میخواهیم ابهامات آن را رفع کند.
لزوم شفافیت در تبصره بند ۲ ماده ۵
دبیر سازمان نظام صنفی رایانهای در ادامه سخنان خود گفت: طبق تبصره بند ۲ ماده ۵ آییننامه تایید نمونه تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات، تمدید گواهیهای موقت در صورت صلاحدید با توجه به تلاشهای انجام گرفته برای مابقی آزمایشها امکانپذیر است. همین استفاده از کلمه صلاحدید مشکل به وجود میآورد، بنابراین پیشنهاد میشود شاخصهای مشخصی برای تمدید گواهی موقت تعیین و اعلام شود.
وی افزود: همچنین در بند ۴ ماده ۶ آیین نامه مذکور آمدهاست که در صورت تغییر در مشخصات اساسی تجهیزات سختافزاری یا نرمافزاری که قبلا تایید نمونه دریافت کردهاست، متقاضی باید مجددا از رگولاتوری درخواست تایید نمونه کند. در این مورد نیز باید شاخصهای تغییر در مشخصات اساسی تجهیزات تبیین و اعلام شود.