کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پردازنده جدید کوآلکام از اپل قوی‌تر است

زومیت , 3 آبان 1402 ساعت 10:00

جدیدترین پردازنده کوآلکام برای رایانه‌های شخصی اکنون M1 اپل را شکست می‌دهد و قدرت عملکرد خود را به M2 نزدیک کرده است.


جدیدترین پردازنده کوآلکام برای رایانه‌های شخصی اکنون M1 اپل را شکست می‌دهد و قدرت عملکرد خود را به M2 نزدیک کرده است.
 
به گزارش افتانا، اپل با تراشه‌های سری M خود برای کامپیوترهای شخصی، قدرت عملکرد چشمگیر و مصرف انرژی بسیار بهینه را به‌ارمغان آورد. از طرف دیگر کوآلکام و مایکروسافت در تلاش برای توسعه رقیب سیستم-روی-چیپ‌های سری M هستند. درحالی‌که اولین تلاش‌های این دو شرکت ناموفق بود اما ظاهراً جدیدترین سی پی یو کوآلکام موفق به شکست M1 شد و از نظر قدرت عملکرد به سطح M2 رسیده است.
 
همان‌طور که Windows Latest اعلام کرده، نتایج بنچمارک تراشه‌ی جدید اسنپدراگون 8cx نسل چهار که با نام رمز Hamoa شناخته می‌شود در گیک‌بنچ منتشر شده است. نکته‌ی جالب اینکه نسخه‌های قبلی تراشه‌های ARM کوآلکام نتوانستند M1 اپل را شکست دهند و مدل جدید تراشه‌ی این شرکت سرانجام موفق به‌ انجام چنین کاری شد.
 
نتایج معیار گیک‌بنچ برای تراشه‌ی جدید کوآلکام نشان می‌دهد امتیاز عملکرد تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای آن به‌ترتیب ۱۱۹۷ و ۹۳۳۷ است. Snapdragon 8cx Gen 4 از هشت هسته‌ی پرفورمنس و چهار هسته‌ی بهینه بهره می‌برد و در طرف مقابل M1 و M2 به چهار هسته‌ی پرفورمنس و چهار هسته‌ی بیهنه مجهز شده‌اند.
 
تراشه اپل M1 و M2 همچنان از نظر عملکرد تک‌هسته‌ای در گیک‌بنچ در جایگاه بالاتری نسبت‌ به پردازنده‌ کوآلکام قرار می‌گیرند. به‌هر حال از آنجا که Snapdragon 8cx Gen 4 هسته‌های بیشتری دارد، در بخش عملکرد چندهسته‌ای موفق شد M1 را شکست دهد و فاصله‌اش را با M2 بسیار کاهش دهد.
 
گفته می‌شود Snapdragon 8cx Gen 4 جدید را Nuvia توسعه می‌دهد؛‌ استارتاپی که برخی مهندسان سابق اپل در سال ۲۰۱۹ تأسیس کردند و کوآلکام در سال ۲۰۲۱ آن را به مبلغ ۱٫۴ میلیارد دلار خریداری کرد. گفته می‌شود این مهندسان دلیل پیشرفت‌های اخیر در پردازنده‌های ARM کامپیوترهای شخصی ویندوزی هستند.
 
این نکته بسیار مهم است که نمی‌توان عملکرد پردازنده‌ها را صرفاً براساس امتیاز بنچمارک آن‌ها در نظر گرفت. از طرفی امکان دارد پردازنده‌ی کوآلکام به‌دلیل استفاده از هسته‌های بیشتر نسبت‌ به تراشه‌ی اپل مصرف برق بیشتری داشته باشد.
 
نکته دیگر اینکه M2 از سال ۲۰۲۲ دردسترس قرار گرفته درحالی‌که Snapdragon 8cx Gen 4 همچنان دردست توسعه قرار دارد. انتظار داریم اولین کامپیوترهای شخصی مجهز به تراشه‌ی جدید کوآلکام تا اواخر سال ۲۰۲۳ یا اوایل ۲۰۲۴ روانه‌ی بازار شوند.
 
اپل خود را برای معرفی اولین مک‌های مجهز به تراشه‌ی M3 آماده می‌کند و انتظار داریم این محصولات طی ماه‌های آینده معرفی شوند. قطعاً M3 قدرت عملکرد بهتری نسبت‌به M2 خواهد داشت و به‌همین دلیل کوآلکام برای شکست‌دادن اپل باید همچنان به‌ تلاش خود ادامه دهد.
 
به‌هرحال اینکه شرکت‌های مختلف در بازار کامپیوترهای شخصی مبتنی‌بر ARM سرمایه‌گذاری کنند، برای مصرف‌کنندگان بسیار خوب است زیرا هرچه رقابت افزایش یابد، عملکرد این پردازنده‌ها بهبود می‌یابد و از طرفی احتمال کاهش قیمت آن‌ها وجود دارد.


کد مطلب: 21548

آدرس مطلب :
https://www.aftana.ir/news/21548/پردازنده-جدید-کوآلکام-اپل-قوی-تر

افتانا
  https://www.aftana.ir