به گفته معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات، سال گذشته با اتصال 97.5 درصد دستگاههای اجرایی کشور به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، بیش از 1800 خدمت به صورت الکترونیکی ارائه شد.
معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات گزارش داد
استقبال 97.5 درصد دستگاههای اجرایی از دولت هوشمند
20 فروردين 1403 ساعت 11:00
به گفته معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات، سال گذشته با اتصال 97.5 درصد دستگاههای اجرایی کشور به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، بیش از 1800 خدمت به صورت الکترونیکی ارائه شد.
به گفته معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات، سال گذشته با اتصال 97.5 درصد دستگاههای اجرایی کشور به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، بیش از 1800 خدمت به صورت الکترونیکی ارائه شد.
به گزارش افتانا، جواد موحد، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات، به تشریح دستاوردهای حوزههای مرکز ملی تبادل اطلاعات، ابر دولت، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و پنجره واحد زمین طی ساله گذشته پرداخت و درباره آمادهسازی زیرساخت فنی و نرمافزاری ابردولت گفت: زیرساخت یکپارچه دولت هوشمند، مهمترین پروژه دولت تا پنج سال آینده است که در برنامه هفتم توسعه نیز بسیار مورد تاکید و توجه قرار گرفته است. در سالی که گذشت با همکاری چند دانشگاهها و پژوهشگاههای معتبر کشور، پیشنویس اسناد، قوانین، مقررات و دستورالعملهای مورد نیاز درباره چگونگی بهرهبرداری از خدمات ابر دولت تدوین شد.
معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات افزود: در سال ۱۴۰۲ آمادهسازی زیرساخت فنی و نرمافزاری ابر دولت با هدف پیادهسازی و ارائه خدمات ابری بهمنظور مهاجرت دستگاهها از دیگر اقداماتی بود که انجام شد. در ماده ۱۰۷ قانون برنامه هفتم توسعه، وزارتخانهها و موسسات دولتی موظف شدهاند به منظور هوشمندسازی و تحقق دولت الکترونیک، مراکز داده اصلی و پشتیبان خود را به زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند متصل کنند.
تکالیف سهگانه برای دولت هوشمند
معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران، در تشریح عملکرد پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به انجام سه تکلیف که در قانون بودجه ۱۴۰۲ مشخص شده اشاره کرد و اظهار داشت: ارائه الکترونیکی ۱۰۰ درصد خدمات، هوشمندسازی ۲۰ درصد خدمات و انجام ۱۰۰ درصدی استعلامات بین دستگاهی به صورت برخط، تکالیفی بود که بر عهده این سازمان گذاشته شد و تا کنون عملکرد خوبی را در این زمینهها شاهد بودیم.
موحد، ورود سه پروژه درگاه ملی مجوزها، پلتفرم مشارکت الکترونیکی دولت و پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهها به بخش مسابقه رویداد جهانی جامعه اطلاعاتی WSIS)۲۰۲۴) را رویدادی خوش دانست که در سال ۱۴۰۲ رخ داد و افزود: در اسفند سال گذشته، تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از مرز ۴۰ میلیون نفر عبور کرد. ۱۳۶ دستگاه اجرایی به این پنجره متصل شدند و بیش از یکهزار و ۸۰۰ خدمت ارائه شد.
وی تصریحکرد: همچنین ۵۲ شهرداری و ۱۳۳ مرکز نوبتدهی بیمارستانی به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شدند و در یک کلام میتوان گفت ۹۷.۵ درصد دستگاههای اجرایی کشور با اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند اقدام به ارائه خدمات خود به کاربران کردهاند. پنجره ملی خدمات دولت هوشمند که با نشانی my.gov.ir در اختیار همه کاربران قرار دارد و با یک بار احراز هویت و بدون مراجعه حضوری، همه خدمات دستگاههای دولتی و اجرایی کشور را ارائه میدهد.
افزایش ۸۱ درصدی دقت شناسایی تصاویر ماهوارهای به کمک هوش مصنوعی
معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران در ادامه تشریح عملکرد دولت الکترونیک در سال گذشته، از درگاه ملی مجوزها و پنجره واحد زمین به عنوان سامانههایی یاد کرد که توانستهاند به نحو شایستهای به مردم خدمت رسانی کنند.
وی، بازطراحی و پیادهسازی صدور مجوزهای کشور به همراه تولید و تخصیص شناسه یکتای مجوز و نیز طراحی و پیادهسازی صدور مجوزهای اعلانی را ازجمله مهمترین اقدامات انجام شده در خصوص درگاه ملی مجوزها عنوان کرد و افزود: در این درگاه که وزارت امور اقتصاد و دارایی بهرهبردار آن است، تاکنون افزون بر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار درخواست مجوز به ثبت رسیده است و نزدیک به چهار هزار و ۴۰۰ مجوز قانونی موجود در کشور را ارائه میدهد.
معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران، سامانه پنجره واحد زمین را از بابت نقشی که در حفاظت از اراضی کشور و صدور مجوزهای زمین محور ایفا میکند، بسیار مورد توجه و حائز اهمیت دانست.
موحد، عملکرد این سامانه را به دو زیرسامانه پایش اراضی و درگاه متقاضیان مردمی تقسیم و تصریحکرد: در سامانه پایش اراضی، شاهد انعقاد تفاهمنامهای با ماهواره خیام در سال گذشته با هدف دریافت با کیفیت تصاویر اراضی کشور بودیم. این سامانه با مقایسه قبل و بعد تصاویر ماهوارهای اراضی کشور و پردازش آنها به کمک هوش مصنوعی، قادر است تخلفاتی از جمله تغییر کاربریهای غیرمجاز را شناسایی کند.
وی افزود: اتفاق خوبی که در این حوزه رخ داد، این بود که دقت شناسایی تصاویر در ابتدای سال جاری ۳۶ درصد بود، با کمک شرکتهای دانش بنیان به ۸۱ درصد در پایان سال رسید و امیدواریم تا سال آینده به بالای ۹۰ درصد برسد.
موحد، اصلیترین کارکرد سامانه درگاه متقاضیان مردمی را صدور مجوزهای حوزه زمین و انجام استعلامات رایگان بدون هرگونه موازی کاری و بینیاز از مراجعه حضوری دانست و گفت: این سامانه در همه استانهای کشور استقرار یافته است. تا کنون، نزدیک به ۲۴ دستگاه از ۴۷ دستگاه اجرایی به این سامانه متصل شدهاند و ۴۹۰ درخواست توسط بیش از ۳۷۸ هزار متقاضی دریافت خدمت و مجوز در پلتفرم زمین ثبت شده است. این سامانه همچنین به طور قابل ملاحظهای تسریع در پاسخگویی به درخواست متقاضیان مجوز را نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده است. به عنوان نمونه، مجوز تغییر کاربری پیش از این نزدیک به ۴۴۰ روز به طول میانجامید که در سال گذشته به ۹۰ روز تقلیل یافت. این سامانه هم اکنون به نشانی https://www.iraneland.ir آماده خدمت رسانی به هم وطنان است.
کد مطلب: 22128