کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آمار خدمات الکترونیکی دولت از زبان رئیس سازمان فناوری اطلاعات

امکان دسترسی به 77 درصد خدمات از طریق پنجره ملی هوشمند  

23 مهر 1403 ساعت 12:04

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در حاشیه بازدید وزیر ارتباطات به همراه اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از سازمان فناوری اطلاعات ایران، گزارشی از آخرین دستاوردهای کشور در حوزه دولت الکترونیکی کشور ارائه کرد.


رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در حاشیه بازدید وزیر ارتباطات به همراه اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از سازمان فناوری اطلاعات ایران، گزارشی از آخرین دستاوردهای کشور در حوزه دولت الکترونیکی کشور ارائه کرد.
 
به گزارش افتانا، دکتر محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، در این بازدید به مرور برخی از اقدامات سازمان در سال‌های اخیر پرداخت و با اشاره به اقدام های صورت گرفته در خصوص پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اظهار کرد: مجموع کل فراخوانی‌های سرویس‌های مستقیم و سامانه‌های ملی و استانی در این بخش 5.7 میلیارد بوده و این سامانه بالغ بر 53 میلیون کاربر دارد که بدین ترتیب امکان دسترسی به 77 درصد خدمات دولتی از طریق این پنجره مهیا شده و در گام بعدی تاکنون، 14 درصد از مجموع خدمات به سمت هوشمند شدن گام برداشته‌اند  بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه باید سالانه تعداد خدمات هوشمند دستگاه‌ها 20 درصد افزایش داشته باشد.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) گفت: بر اساس قانون تکالیفی برای سازمان ایجاد شده که در این راستا از سال ۱۳۹۵ ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات در دستور کار قرار گرفت و با اقدام‌های صورت گرفته و تا پایان شهریور ماه سال جاری، بیش از 3600 سرویس بر این بستر ارائه شده و مجموع تراکنش‌های آن به بیش از 25 میلیارد و 600 میلیون رسیده و تعداد دستگاه‌های سرویس‌دهنده و سرویس‌گیرنده بر این بستر به ترتیب 164 و 1125 دستگاه است.
 
دکتر خوانساری افزود: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین نیز خدمات متعددی ارائه می‌کند که تعیین حدود اراضی روستایی، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، تعیین نوعیت اراضی، استعلام اراضی(گواهی ملی مستثنیات)، واگذاری اراضی ملی و دولتی برای طرح‌های کشاورزی و صنعتی، صدور مجوز تاسیس و توسعه شهرک‌‌های صنعتی غیردولتی از جمله آنهاست.
 
وی گفت: تعداد کل درخواست‌های ثبت شده در این سامانه حدود 827 هزار مورد بوده که از این میان به بیش از 764 هزار مورد پاسخ داده شده و تعداد کل استعلام‌های اخذ شده در این حوزه نیز حدود یک میلیون و 600 هزار مورد است. بدین ترتیب با استقرار این سازمانه شاهد کاهش میانگین زمان صدور مجوز تغییر کاربری اراضی در کل کشور از حدود 253 روز به 163 روز (کاهش حدود 90 روزه – حدود 36 درصد بهبود) با اخذ 18 استعلام از دستگاه های اجرایی مختلف بوده‌ایم و از سوی دیگر این سامانه کاهش 3.2 میلیون مراجعه حضوری به دستگاه‌های اجرایی را به همراه داشته و به وسیله آن بیش از یک هزار میلیارد تومان کاهش هزینه‌های ثبت درخواست متقاضیان تغییر کاربری ایجاد شده است.
 
معاون وزیر ارتباطات درباره درگاه ملی مجوزهای کسب و کار نیز توضیح داد: براساس مطالعات انجام شده، 50 درصد خدمات دستگاه های اجرایی از نوع ارائه مجوز، گواهی، تاییدیه و عناوین مشابه است. بنابراین حکمرانی صدور مجوزها و الکترونیکی سازی حداکثری به منظور مدیریت و پایش صدور آنها از سه منظر "زمان صدور"، "مدارک موردنیاز و فرآیندهای صدور" و "هزینه آنها" در دستورکار قرار گرفت که تاکنون حدود 9/6 میلیون درخواست واصل و حدود 1/5 میلیون مجوز صنفی و دولتی صادر شده است.
 
در این مدت پیام رسان‌های داخلی نیز به ارائه خدمات متعدد پرداخته و بهره‌گیری از آنها رشد قابل توجهی داشته است که بر اساس آخرین آمارهای موجود تا نیمه مهر ماه امسال پیک کاربران فعال روزانه نسبت به شهریور 1400، در روبیکا 4 برابر، در ایتا 14 برابر، در بله 6 برابر، در سروش پلاس 8 برابر و در آی گپ 2 برابر شده است. همچنین پهنای باند مصرفی در این پلتفرم‌ها در قیاس با شهریور 1400 حدود پنج برابر رشد داشته است.


کد مطلب: 22498

آدرس مطلب :
https://www.aftana.ir/news/22498/امکان-دسترسی-77-درصد-خدمات-طریق-پنجره-ملی-هوشمند

افتانا
  https://www.aftana.ir