کمیته ساماندهی نمایشگاههای تخصصی IT با حضور نمایندگانی از وزارتخانهها و شرکتهای دولتی کار خود را برای نظم بخشی به بیش از ۳۰ نمایشگاه تخصصی فاوا کشور آغاز میکند.
به گزارش افتانا(پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، گرچه تا به امروز وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان نظام صنفی رایانهای هریک در برهههای مختلف زمانی به دنبال تعیین نقشه راه نمایشگاههایIT و ساماندهی آنها در کشور بودهاند اما تاکنون هیچ یک از این طرحها به مرحله اجرا نرسیدهاند. حتی چالشهای پی در پی نظام صنفی رایانه ای برای حضور در یک نمایشگاه واحد فارغ ازاختلافات حاشیهای هم نتوانست آنها را برای پیشبرد تئوریهای تجاریشان ترغیب کند.
در شرایطی که نمایشگاههای استانی و حتی در مقیاس بزرگتر، نمایشگاههای کشوری همچون الکامپ و تلهکام هم نمیتوانند در بحران اقتصادی امروز راهگشای کسب و کار بی رونق شرکتها باشند، سازمان فناوری اطلاعات کشور مدعی است که با تشکیل کمیتهای واحد متشکل از نمایندگان وزارت ارتباطات، وزارت صنعت، وزارت ارشاد و شرکت سهامی نمایشگاه میخواهد نقشه راه نمایشگاههای IT را طراحی کند.
با اینکه قرار است اساسنامه این کمیته ، اهداف و برنامههای آن ظرف یک ماه آینده ارائه شود اما همچنان کارشناسان بخش خصوصی براین باورند که تصدیگری دولت در جریانی کاملا تجاری و خصوصی مانند نمایشگاهها مانع بزرگی برای هدفمند شدن و رونق آنهاست ؛ چنانچه نگاهی به الگوی اغلب نمایشگاههای بزرگ جهان هم این موضوع را تایید میکند.
نمایشگاهها متعلق به مردم هستند
ایده تشکیل کمیتهای برای ساماندهی نمایشگاههای IT گرچه موضوع تازهای نیست اما در میان بحبوحه برگزاری الکامپ ۱۸ام از سوی سازمان فناوری اطلاعات کشور مطرح شد ؛ آن هم درست در موقعیتی که این نمایشگاه به عنوان مهمترین رویداد فاوا کشور درواپسین روزهای مانده به برگزاری همچنان با چالشهای مدیریتی و لابیهای پشت پرده شرکت سهامی نمایشگاهها دست و پنجه نرم میکند.
گرچه به نظر میرسید امسال با به میان آمدن نام اتاق بازرگانی به عنوان مجری، الکامپ حرف و حدیثهای کمتری داشته باشد اما درنهایت لغوشدن حضور برخی شرکتهای خصوصی و حذف سالن دولت الکترونیکی نشان داد خصوصی شدن اجرای الکامپ هیچگاه خالی از جنجال نخواهد بود.
با وجود این جریانها علی قدمیاری، به عنوان دبیر کمیته ساماندهی نمایشگاههای فاوا و مشاور وزارت ارتباطات در امور فرهنگسازی معتقد است، همفکری نمایندگان دولت و بخش خصوصی میتواند جریان برگزاری این نمایشگاههای تخصصی را بدون هرگونه جبههگیری مدیریت کند: سالانه بیش از ۳۰ نمایشگاه فناوری اطلاعات در سراسر کشور برگزار میشود اما تا به امروز هیچ همگرایی میان مجریان آنها وجود نداشته است. قطعا همین موضوع باعث شده نمایشگاههای IT نتوانند یک جریان هدفمند داشته باشند.
قدمیاری به تفحص این کمیته در الگوی نمایشگاههای بین المللی همچون سبیت و جیتکس اشاره کرده و تاکید میکند پیاده سازی استانداردهای آنها در نمایشگاههای داخلی قطعا راهگشاست. او در خصوص برگزاری نمایشگاهی همچون الکامپ و بحث تصدیگری در آن میگوید: باید این موضوع را بپذیریم الکامپ نه متعلق به نظام صنفی رایانهای است، نه اتاق بازرگانی و نه دولت است بلکه این نمایشگاه هم مانند سایر رویدادهای تجاری و اقتصادی متعلق به مردم است. این کمیته می کوشد تا جریان اجرای نمایشگاهها را باز مهندسی کند چرا که به نظر میرسد رویدادهایی همچون الکامپ مفهوم خود را از دست داده اند.
نگاه دولتی ریشه ضعف نمایشگاههاست
کمیته ساماندهی نمایشگاههای IT درحالی فاقد عضو حقیقی و حقوقی از بخش خصوصی است که از دید اعضا این بخش، نگاه دولتی هرگز نتواسنته صنعتی همچون نمایشگاهها را هدایت کند.
محمد ثروتی، مدیرعامل شرکت پارسان تجارت به عنوان نماینده جیتکس در ایران همچنان معتقد است تصمیمگیری دولتیها دراین خصوص همواره سد بزرگی مقابل توسعه نمایشگاههای تجاری در کشور بوده و نمونه این تصدیگری اشتباه آثار خود را در نمایشگاهی همچون الکامپ به خوبی نشان داده است: زمانی که تمام پارامترهای یک جریان تجاری متعلق به بخش خصوصی است چرا باید مدیریت آن را یک شرکت دولتی بر عهده گیرد ؛ آن هم در شرایطی ریشه ضعف نمایشگاههای داخلی همچون همان نگاه دولتی است.