کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مسابقه بین‌المللی امنیت سایبری، هفتم تا نهم شهریور برگزار می شود

اختصاصی افتانا

5 شهريور 1392 ساعت 13:00

مرحله نهایی مسابقه در روزهای هفتم، هشتم و نهم شهریورماه امسال برگزار خواهد شد. این مسابقه با نام ASIS-CTF ثبت و معرفی شده است و تیم‌های مطرحی از سراسر جهان برای شرکت در این مسابقه ثبت نام نموده‌اند.


در عصر ارتباطات مجازی، اشتراک گذاری اطلاعات در فضای سایبر به امری طبیعی در بین کاربران اینترنت تبدیل شده است. غافل از اینکه طعمه‌ای چنین وسوسه انگیز شکارچیانی را جذب خود خواهد نمود. بنابراین حفظ امنیت داده ها امری جدایی ناپذیر در عرصه عصر فناوری است. اطلاع رسانی و هشدار در خصوص خطرات موجود در فضای مجازی، نیازمند همکاری رسانه ها، مسئولان و دست اندر کاران این مقوله حساس در کشور است. 

در این راستا کشورهای مختلف جهان در سال های اخیر اقدام به برگزاری مسابقاتی تحت عنوان CTF (به انگلیسی Capture The Flag) در سطوح مختلف دانشگاهی و در رسته‌های تخصصی مختلف می‌نمایند. به بهانه برگزاری مرحله نهایی مسابقه بین المللی امنیت سایبری در کشور افتانا مصاحبه ای داشته است با مسئول برگزاری این مسابقه که شرح آن را در ادامه می خوانید: 

لطفاً در خصوص مسابقه امنیت سایبری توضیحاتی ارائه نمایید؟ 

این مسابقه برای اولین بار در کشور در سطح بین المللی برگزار می شود. مرحله مقدماتی این مسابقه در هفته اول اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد و مقام های اول تا سوم آن دوره را تیم های داخلی کسب نمودند؛ مرحله نهایی مسابقه در روزهای هفتم، هشتم و نهم شهریورماه امسال برگزار خواهد شد. این مسابقه با نام ASIS-CTF ثبت و معرفی شده است و تیم‌های مطرحی از سراسر جهان برای شرکت در این مسابقه ثبت نام نموده‌اند. این مسابقات معمولاً با حمایت‌های مادی و معنوی سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی فعال در حوزه امنیت فناوری اطلاعات برخوردار هستند؛ چرا که محل مناسبی برای کشف نقاط ضعف و قوت سامانه‌های امنیتی است. 

چند تیم برای شرکت در مسابقه ثبت نام نموده اند؟ 

در حالی که تنها دو روز تا برگزاری مسابقه باقی مانده، تا به حال ۲۳۰ تیم از سراسر دنیا از جمله آمریکا، روسیه، چین، تایوان و مجارستان، فرانسه، آلمان، اکراین و ایران ثبت نام کرده‌اند که برخی از این تیم‌ها جزء تیم‌های اول تا دهم می‌باشند. همچنین حدود ۴۵ تیم‌ ایرانی ثبت‌نام نموده‌اند. این مسابقه محل مناسبی برای محک علمی و توانایی فنی تیم‌ها است، ضمن اینکه باید ملاحظات امنیتی و پایداری در تهیه زیرساخت‌ مورد نیاز برگزاری مسابقه لحاظ شود که این کاری مهمتر و دشوارتر از برگزاری خود مسابقه است. زیرا سامانه‌ها باید در مقابل حملات احتمالی تیم‌ها، امن و پایدار باشند. 

نحوه برگزاری و جایزه این مسابقه چگونه خواهد بود؟
 
این مسابقه به صورت برخط ( آنلاین) برگزار می شود و محدودیتی در تعداد اعضاء تیم‌ها وجود ندارد. مسابقه در قالب ۳۰ الی ۳۵ سوال در بخش‌های مختلف نهان‌نگاری، بررسی نقاط ضعف الگوريتم‌ها و پروتکل‌های رمزنگاری، جرم‌شناسی رایانه‌ای، مهندسی معکوس و ... برگزار خواهد شد که نیازمند افرادی با تخصص‌و توانایی های بالا است. همچنین بعد از اعلام نتایج قطعی و نهایی، به سه تیم برتر جوائزی از سه الی یک میلیون تومان اهدا خواهد شد. در صورتی که تیم های خارجی حائز رتبه‌های برتر شوند، برای دریافت جوایز خود باید شماره حسابی در داخل کشور معرفی نمایند. 

هدف از برگزاری این دست مسابقات چیست؟
هدف از این مسابقات که طرفداران و علاقه‌مندان بسیاری دارد، فرهنگ‌سازی‌ در زمینه امنیت فضای تبادل اطلاعات، آگاهی‌رسانی در زمینه مخاطرات موجود در فضای اینترنت و شناخت نقاط ضعف و قوت سامانه‌ها و نرم‌افزارهای امنیتی، سامانه‌های عامل و نرم‌افزارهای کاربردی می‌باشد. همچنین علاقه‌مند به ارتقاء رتبه تیم خود در رده بندی جهانی تیم‌های برگزارکننده هستیم. در مرحله مقدماتی این مسابقه، با وجود اینکه اولین تجربه ما در سطح بین المللی بود، رتبه ۴۳ جدول رده بندی برگزاری مسابقات را کسب نمودیم؛ در تلاش هستیم خود را در بین ده تیم برتر بین‌المللی قرار دهیم. 

علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این مسابقه به وب‌گاه ictc.aeoi.org.ir و آگاهی از رده‌بندی تیم‌های جهانی به وب‌گاه www.ctftime.org مراجعه نمایند.


کد مطلب: 6226

آدرس مطلب :
https://www.aftana.ir/news/6226/مسابقه-بین-المللی-امنیت-سایبری-هفتم-نهم-شهریور-برگزار-می-شود

افتانا
  https://www.aftana.ir