اگرچه بانکداری الکترونیکی متمرکز طی یک دوره ۲۵ ساله در نظام بانکی جهان تکامل یافته اما فرآیند مذکور از سال ۲۰۰۰ و بهدنبال بهبود و گسترش خدمات ارتباطی، نرم افزاری، سخت افزاری و دسترسی آسانتر به خدمات کامپیوتری شتاب بیشتری یافته است.
در روز دوم همایش بانکداری الکترونیکی، جان کلی بررسی کرد:
آموزهها و تجربیات بینالمللی بانکداری متمرکز
سایت چهارمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظام های پرداخت , 8 بهمن 1393 ساعت 13:10
اگرچه بانکداری الکترونیکی متمرکز طی یک دوره ۲۵ ساله در نظام بانکی جهان تکامل یافته اما فرآیند مذکور از سال ۲۰۰۰ و بهدنبال بهبود و گسترش خدمات ارتباطی، نرم افزاری، سخت افزاری و دسترسی آسانتر به خدمات کامپیوتری شتاب بیشتری یافته است.
اگرچه بانکداری الکترونیکی متمرکز طی یک دوره ۲۵ ساله در نظام بانکی جهان تکامل یافته اما فرآیند مذکور از سال ۲۰۰۰ و بهدنبال بهبود و گسترش خدمات ارتباطی، نرم افزاری، سخت افزاری و دسترسی آسانتر به خدمات کامپیوتری شتاب بیشتری یافته است.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، جان کارلتون کلی، مشاور ارشد پی دبلیو سی ویتنام که روز سهشنبه هفتم بهمنماه در روز پایانی همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت در سالن اصلی مرکز همایشهای بین المللی برج میلاد گفت: گسترش اجرای برنامههای جامع فنآوری اطلاعات در نهادهای مختلف بخشهای تولیدی، خدماتی، مالی، عمومی و تجاری طی دوره ۱۹۹۴-۲۰۱۳ عملا شرایط و انگیزههای اجرای بانکداری متمرکز را تقویت ساخته است. بهطوری که درصد پروژههای فن آوری اطلاعاتی که مشمول پیشرفت بوده نسبت به پروژههای که اجرای آنها لغو شده بیش از دو برابر افزایش داشته است.
جان کلی توضیح داد: پروژههای فنآوری اطلاعات بانکها طی دهه گذشته و براساس اهمیت اثرگذاری بهترتیب زمینه بهبود کارایی، تسریع فرآیند پرداخت تسهیلات، نوآوری در محصولات پرداخت، بهبود رضایت مشتریان، افزایش نرخ نفوذ خدمات فنآوری اطلاعات، رشد معاملات متقاطع، ویژگیها و خصوصیات گستردهتر، تمرکز و استانداردسازی فرآیندها، حمایت از راهبردهای آتی، قابلیت سنجش، هزینه بالای سیستم قبلی، بهبود فرآیند مدیریت ریسک، تسهیل ادغام بانکها و قابلیت همزمان پردازش دستی را فراهم ساختهاند. از این رو بهترتیب معادل ۸۰، ۷۵ و ۶۵ درصد بانکهای اروپا، آمریکای شمالی و آسیا-اقیانوسیه اقدام به جایگزینی بانکداری الکترونیکی متمرکز به جای بانکداری سنتی کرده و بقیه نیز برنامههای جایگزینی را دنبال میکند.
این مشاور ارشد اقتصادی درباره روندهای جایگزینی بانکداری در دنیا گفت: فرآیندهای متعارف جایگزینی بانکداری متمرکز در دنیا مشتمل بر سه روند جایگزینی متاثر از فشار بازار، جایگزینی ناشی از فشار هزینهای و تقاضای مشتریان برای بهبود چالاکی سیستم و نیز بلوغ فروشندگان محصولات بانکداری است. بهمنظور اجرای موفق پروژه های بانکداری متمرکز الزاماتی از قبیل نگرش و ماموریت شفاف، حمایت قوی مدیریت، کانال ارتباطی و تماس موثر، پاداش و تشویق، مشاور اجرای پروژه، حمایت گسترده بانکها، مدیریت پروژه و نهایتا سازماندهی پروژههای جایگزینی بسیار ضروری به نظر میرسند.
وی در ادامه گفت: اجرای پروژههای جایگزینی مذکور همچنین سبب ایجاد منافعی چون رشد سرعت مبادلات در بازار، افزایش پایداری و وفاداری مشتریان، افزایش جذب مشتریان، افزایش کارمزد از خدمات خرده فروشی، رشد سودآوری محصولات بانکداری متمرکز، ارتقای کارایی پردازشهای داخلی، کاهش هزینه فن آوری اطلاعات و نیز افزایش درآمد بانکداری خرده فروشی خواهند شد.
شایان ذکر است که جان کارلتون کلی متخصص در حوزه مشاوره استراتژیک ارزیابی و توسعه فناوری اطلاعات در بانکها مؤسسات مالی بهویژه در کشورهای امریکای لاتین و جنوب شرق آسیا است.
کد مطلب: 9092