در شرايطي که تمام کسبوکارها به سمت ديجيتال شدن ميروند، CIO ها در صدر اين رقابت قرار دارند. فشار بر آنهايي که نقش جديدي دارند بسيار بالاست.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، از همان ابتدا، CIO ها بايد ثابت ميکردند که توانايي استفاده از فناوري و نوآوريهاي ديجيتال براي ايجاد و ارائه توانمنديهاي جديد، محصولات و خدمات با سرعت بالا و درعينحال رفع مشکلات کنوني و کم کردن فاصله موجود را دارند. چگونه بهسرعت ميتوانيد نشان دهيد که شما آن CIO اي هستيد که سازمان به آن نياز دارد؟ ما چالشهاي کليدي براي رهبران جديد IT را تجزيهوتحليل ميکنيم و قواعد اصلي بازي که بايد در چند ماه اول در کار بايد رعايت شود را مشخص ميکنيم.
به تحرک درآوردن بازار
نوآوری دیجیتال باعث میشود تا مرز بین صنایع، بین مشتریان و تولیدکنندگان محصولات و بین کسبوکار و IT کمرنگ شود. این یعنی که بهعنوان CIO باید بین این مرزها را بهدقت مطالعه کرد تا نقطه دستاویزی پیداکرده و روی آن مانور داد.
در دنیای امروز تمرکز بر روی سرعت است. درحالیکه پیشرفتهای دیجیتال باعث افزایش سرعت ابداعات شده است – و نیز افزایش انتظارات مدیران و مشتریان – CIO ها با چالش کار کردن با سرعت چند برابر مواجه هستند. سازمانهای IT باید توجه زیادی به عملکرد روزانه برنامههای تجاری و زیرساخت داشته باشند. آنها باید پروژههای جدید را با سرعتهای متفاوت پیگیری و هدایت کنند. باید نیازهای تجاری را برطرف کنند تا سریعاً با پیشنهادهای دیجیتال وارد بازار شوند. کار در محیط چند سرعته IT بهصورت روندی ثابت درمیآید.
CIOها با زمان در رقابتاند. تحقیقات اکسنچر روی فناوری اطلاعات با عملکرد بالا نشان میدهد که CIO ها تنها ۹۰ الی ۱۲۰ روز فرصت دارند تا تأثیر خود را بگذارند. ناتوانی در تأثیرگذاری قابلتوجه در میزان عملکرد در سال اول میتواند بهسرعت دوره کاری فرد را در سازمان کاهش دهد - که کمتر از همردیفان کلاس - است.
بااینحال پاداش کار خوب نیز بالاست. در میان سازمانهای IT با عملکرد بالا، ۸۴ درصد CIO های اصلی بیش از ۳ سال بود که در کار خود حضور داشتند. موفقیت مجموع آنها سه خصیصه بارز را بهصورت مشترک دارد: توانایی در ارائه IT قابلاعتماد با قیمتی معقول، تحرک بالا بهخصوص در این شرایط تجاری متغیر و فناوریهای پیشرفتکننده و فرهنگ نوآورانه با فناوری اطلاعات لازم جهت حمایت از ایدههای نو.
بااین وجود CIO های موفق نیز در حال از دست دادن سهم بازار خود هستند. در دنیای دیجیتال، رهبران از سرتاسر دنیا سازمان خود را نهتنها یک سازمان IT، بلکه به شکل پیشروان در نوآوری نیز میبینند. در حقیقت، بنا بر گزارش «نمای فناوری اکسنچر ۲۰۱۵» تنها ۳۴ درصد مدیران از IT بهعنوان تولیدکننده اصلی نوآوری در دو سال آینده یادکردهاند، که این مقدار دو سال پیش ۷۱ درصد بود.
در دنیای دیجیتال رقابت شدیدی در تصاحب و سلطه بر بازار وجود دارد و مالکیت اینچنین ایدههایی بهصورت پیشفرض متعلق به CIO ها نیست. درواقع، مدیران ارشد دیجیتال و CIO ها احتمال میرود بر سر مالکیت و مدیریت اطلاعات و فناوری در سالهای آتی رقابت داشته باشند.
اما، در میان این رقابتهای شدید و مرزبندیهای در حال نابودی، فرصتهای بزرگی نهفته است. CIO های پیشرو هیچگاه تا این اندازه تأثیرگذار نبودهاند. آنها میتوانند سازمان خود را به شکل لوکوموتیو نوآوری دیجیتال قرار دهند و تأثیر زیادی بر چالشهای پیش روی صنعت بگذارند. این فرصتها میتواند انگیزه خوبی برای کسانی که میخواهند در بالاترین سطوح IT قرار بگیرند، باشد. سازمانها قول میدهند تا CIO ها را یکبار برای همیشه در بالاترین سطوح استراتژیک خود قرار دهند.
حال چه خصوصیات و تواناییهایی CIO ها را در عصر دیجیتال تعریف میکند؟ نحوه موفقیت آنها در این شغل چه خواهد بود؟ چگونه فردی میتواند همزمان در یک سازمان ابداعکننده، ارائهکننده عملکرد کلاسیک و افزاینده سرعت باشد؟ ما سعی داریم با نگاهی به ۴ مؤلفه کلیدی برای هر CIO تازهکار، به این سؤالات پاسخ دهیم.
دانستن اینکه نیازهای دیجیتال چگونه میتواند تمام جوانب هر کسبوکاری را تحت تأثیر قرار دهد
با در نظر داشتن این موضوع که تمامی تجارتها به سمت دیجیتال شدن میروند، CIO این فرصت طلایی را داراست تا تفاوتی ماندگار رقم بزند. روند مدت زیادی است که از «ادامه دادن راه قبلی» به «تبدیل شدن به بازیگر راهبردی واقعی» تغییر یافته است؛ CIO باید بتواند از اتاق سرور به اتاق مدیریت