دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳ , 23 Dec 2024
جالب است ۰
قسمت اول

چهارده سال خاطرات شرکت کسپرسکی

به قلم یوجین کسپرسکی
شرکت کسپرسکی چهارده ساله شد. من در ۲۶ ژوئن سال ۱۹۹۷ پس از هشت سال صرف زمان با همکارانم برای تکمیل فناوری مورد نظرم، سرانجام به این نتیجه رسیدم که این تکنولوژی آماده ورود به بازار است.
شرکت کسپرسکی چهارده ساله شد. من در ۲۶ ژوئن سال ۱۹۹۷ پس از هشت سال صرف زمان با همکارانم برای تکمیل فناوری مورد نظرم، سرانجام به این نتیجه رسیدم که این تکنولوژی آماده ورود به بازار است.

بر این اساس ما یک شرکت ثبت کردیم. سال اول بر همه اعضای گروه واقعاً سخت گذشت. کسب و کار ما به کندی - ولی با اطمینان – رو به جلو حرکت می کرد و گاهی اوقات دستیابی به اهداف نهایی مشکل می نمود.

با وجود همه موانع ما نه تنها حتی یک لحظه هم به متوقف کردن کار فکر نکردیم بلکه با وجود پیشنهادهای وسوسه انگیزی که آن زمان در اطراف ما پرسه می زد، هرگز به سراغ راه های سریعتر پول در آوردن نرفتیم.

به خاطر دارم یک روز برفی که من با آقای Alexey De Mont De Rique در ایستگاه تراموا ایستاده بودم، ایده «تولید بهترین ضدویروس جهان» در ذهنم شکل گرفت.

شما می توانید این قضیه را یک الهام بنامید. واقعاً هم همینطور بود. یک ایده ساده ولی جسورانه؛ بهترین ضدویروس که در شناسایی ویروس ها یک سر و گردن از رقبا بالاتر باشد. ما هرگز پول را مقصد نهایی خود قرار ندادیم. ما فقط به کاری که بسیار به آن علاقه مند بودیم پرداختیم.

ما در حالی که تقریباً هیچ چیز در اختیار نداشتیم – به جز بلندپروازی، دانش و اعتماد به نفس - کارمان را در سال ۱۹۹۱ شروع کردیم. در آن زمان هیچکس ما را نمی شناخت. در حالی که امروزه کسپرسکی به جایگاه بلندی دست یافته است.

ما گام های بلندی در بازار خرده فروشی و بازار شرکت های کوچک و متوسط (SMB) برداشتیم و همین تجربه موفق را در بازار شرکت های بزرگ نیز پیاده نمودیم.

این چهارده سال مانند یک ترن هوایی سرشار از فراز و فرودهای متعددی بود و اکنون که در آستانه سالگرد تاسیس کسپرسکی قرار داریم، فکر کنم بد نیست سفری به گذشته داشته باشیم و گوشه هایی از تاریخچه کسپرسکی را با هم مرور کنیم.

در ابتدا نگاهی دارم به جعبه هایی که ما طی این سال ها برای محصولات امنیتی خود تولید و عرضه کرده ایم.

اگر حافظه من یاری کند، ما حداقل ۱۲ سری جعبه تولید کرده ایم. دوتای اولی که طراحی بسیاری ساده ای داشتند، پیش از تاسیس کسپرسکی عرضه شده بود.

از سال ۲۰۰۶ ما برای هر نسخه جدیدی از محصولاتمان، جعبه جدیدی با طرح و رنگ متفاوت ارائه کرده ایم. این سنت هنوز هم ادامه دارد.

خب، اجازه بدهید شروع کنم.

من چند لحظه قبل از نوشتن این مطلب فکر می کردم که اولین جعبه تولیدی مان را گم کرده ایم و به دلیل جابجایی های زیادی که دفتر شرکت در آن سال ها به خود می دید، آن را برای همیشه از دست داده ایم اما خوشبختانه در آخرین لحظات توانستیم ردی از آن پیدا کنیم.

این جعبه صاف و ساده که تصویر آن را در پایین مشاهده می کنید، در سال ۱۹۹۴ توسط آقای Alexey De Mont De Rique طراحی شد.


نسخه دوم این جعبه ویژه نسخه AVP برای ناول نت ور (سیستم عامل شبکه ای مهم در آن زمان) طراحی شده بود (راستی چند نفر این سیستم عامل را به خاطر می آورند؟). البته ناگفته نماند ناول نت ور خیلی سریع از بازار محو شد و در اوایل دهه ۲۰۰۰ جای خود را به ویندوز و یونیکس داد.

من گمان می کردم که از این جعبه هم چیزی برای ما نمانده ولی هواداران ما در تالارهای گفتگوی Kaspersky Lab به ما کمک کردند و ما توانستیم یک نمونه از این جعبه های قدیمی را پیدا کنیم.

\"\"


وجهه غالب طراحی این جعبه همانطور که مشاهده می کنید، چند برگ زیبا به رنگ های سبز، نارنجی و ارغوانی است. البته من اصلاً به خاطر نمی آورم که چرا ما چنین طرح و رنگی را انتخاب کردیم.

در سال ۱۹۹۷ ما یک جعبه نرم افزاری جدیدی به بازار خرده فروشی عرضه کردیم که در آن سر مجسمه داوود اثر میکل آنژ به صورت بزرگ خودنمایی می کرد.

\"\"


اگرچه در آن زمان به ندرت خبری از ویروس های رایانه ای به گوش می رسید ولی ما تصمیم گرفتیم با استفاده از داستان قتل جالوت به دست داوود که داستان آن در کتاب عهد عتیق ذکر شده، موضوع جنگ با بدافزارهای تبهکار را شبیه سازی کنیم.

آیا ما در آن زمان پیش بینی می کردیم که روزگاری فرا برسد که در هر روزش حدود ۳۰ هزار بدافزار جدید شناسایی شود؟ گمان نمی کنم.

ما به مدت سه سال از جعبه «داوودی» استفاده کردیم.

بعضی از دوستان شوخ طبع ما می گفتند که این عکسی که روی جعبه است، تصویر من است که فقط ریش آن حذف شده!!

در اواسط سال ۱۹۹۹ ما برای افزایش جذابیت بصری جعبه، آن را دوباره برندسازی کردیم و «دوران چتر» را که سه سال طول کشید آغاز نمودیم.

\"\"


جعبه اول طرحی ساده و جمع و جور داشت و در آن دستی که یک چتر را بالای خود نگه داشته بود خودنمایی می کرد. مقداری از فضا هم خارج از محدوده پوشش چتر بود (یعنی جایی که در برابر باران محافظتی از آن به عمل نمی آمد).

بر جعبه محصولات ضدویروس شبکه ای، چتری که سه دست آن را نگه داشته بود، ترسیم شده بود.

با وجودی که شرکت تقریباً ۴۰ کارمند داشت و درآمد آن فقط یک میلیون دلار بود، بچه های بازاریابی ما خیلی مشکل پسند بودند و شدیداً قصد داشتند پیام کارشان را به مخاطبان شایسته القا کنند.

این شد که ما ایده «چتر» را ادامه دادیم ولی در ظاهر آن چندین بار تغییراتی اعمال کردیم. تصویر چتر سیاه به شکل استاندارد درآمده بود و برخی کاربران می گفتند که تصویر یک سرنگ را که در آن مخفیانه تصویر کشیده شده بود، مشاهده کرده اند.

یکی دیگر از ویژگی های مهم جعبه چتر سایبری (cyber-umbrella) استفاده از نام و آرم محصول جدید در آن بود.

در آن زمان سرانجام نرم افزار AVP به ضدویروس کسپرسکی تبدیل شد. همچنین یک سری محصولات فرعی و کمکی نظیر نرم افزار ضدهک کسپرسکی (Kaspersky Anti-Hacker) که یک دیواره آتش شخصی بود و نرم افزار ضدهرزنامه کسپرسکی (Kaspersky Anti-Spam) هم به بازار عرضه شد.

\"\"


در سال ۲۰۰۲ که ما به دنبال یک هویت تجاری جدید برای خود بودیم، چتر را کنار گذاشتیم و به جای آن از یک سری تصاویر فنی که به روزرسانی مرتب را نشان می داد، برای معرفی ماهیت محصولات خود استفاده کردیم. در جعبه های اولیه بر برند تاکید شده بود و در جعبه های بعدی، بر کارکرد محصولات مان.

\"\"


در سال ۲۰۰۶ ما در نهایت یک طرح و رنگ بسیار چشم نواز به دست آوردیم که از آن زمان تاکنون آن را مورد استفاده قرار داده ایم. در این طرح، انتخاب رنگ ها از چراغ های راهنمایی و رانندگی الگوبرداری شده است. شعار ما هم این شد: سبز برای شما، قرمز برای تهدیدات.

\"\"


در ادامه سنت ارائه طرح های جدید برای هر محصول نوظهور، نسخه ۲۰۱۲ (که در حال حاضر در برخی مناطق عرضه شده و به زودی در اختیار دیگران هم قرار خواهد گرفت) هم از این قاعده مستثنا نبوده و شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته است. در این محصول پس از سال ها لوگوی معروف K کمی کشیده تر شده است.

نظر شخصی من این است که حالت قدیمی K مفهوم بیشتری را به بیننده القا می کرد. K حرف V (برای virus) را نیز در بطن خود داراست. پیکان سیاه رنگی هم که به پایین اشاره می کند، از قابلیت نرم افزار در ریشه کن نمودن ویروس ها نشانه دارد.

با این حال کارشناسان گروه های تمرکز گزارش داده اند که چشم نمی تواند این موضوع را به خوبی مشاهده و درک کند. به همین دلیل بچه های بازاریابی مفهوم جدیدی را خلق نمودند.

در حال حاضر حرف K تمام قسمت های جلویی و سمت چپ جعبه را به خود اختصاص داده است و اگر شما جعبه را به صورت افقی و در جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید، می توانید تصویر کلی را مشاهده نمایید. شکل و شمایل جعبه عالی به نظر می رسد هم در قفسه ها و هم در فضای وب.

من به ویژه از براق بودن پوشش بعضی قسمت های جعبه که جلوه فوق العاده ای به آن می دهد خیلی خوشم می آید. 

2007
\"\"
2008
\"\"
2009
\"\"
2010
\"\"
2011
\"\"

کد مطلب : 299
https://aftana.ir/vdcd2n0x6yt0n.a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی