مدیر اداره نظامهای پرداخت بانکمرکزی: محافظت و صیانت از اطلاعات مشتریان نظام بانکی کشور دغدغه همیشگی بانک مرکزی و نظام بانکی کشور بوده و خواهد بود.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، سهم ابزارهای پرداخت الکترونیک در مبادلات کشور روز به روز بیشتر میشود و مشتریان در هر زمان و هر مکان به حسابهای خود دسترسی دارند و عملیات بانکی دلخواه خود را انجام میدهند. در این میان شیوههای پرداخت الکترونیک نیز دستخوش تغییر و تحول میشود. یکی از شیوههای پرداخت همراه استفاده از کدهای دستوری (درگاه ussd) است که با تبلیغات فراوان رسانهای در کشور ما در حال گسترش است. بانک مرکزی اخیراً محدودیتهایی برای بخشی از تراکنشهای بینبانکی از طریق این درگاه وضع کرده است. در اینجا متن گفتوگویی را با داوود محمدبیگی، مدیر اداره نظامهای پرداخت بانکمرکزی، درباره این موضوع و سایر موضوعات نظامهای پرداخت میخوانید.
لطفا در مورد خدمات بانکداری که در حال حاضر از طریق تلفن همراه در نظامهای پرداخت کشور ارائه میشود توضیح کوتاهی بدهید.
خدمات خرید، پرداخت قبض، خرید شارژ و ماندهگیری، اعلام گردش حساب (واریز یا برداشت) و سایر پیامهای اطلاعرسانی از طریق پیامک، خدماتی هستند که در شبکه بانکی از طریق تلفن همراه ارایه میشوند. البته برای برخی از این خدمات بینبانکی محدودیتهایی وضع شده ولی خدمات پیشگفته به صورت درونبانکی همچنان به مشتریان ارایه میشود. توضیح دیگر اینکه از طریق دستگاه تلفن همراه و اتصال به اینترنت نیز خدمات پرداخت الکترونیک درونبانکی و بینبانکی انجام میشود که در رده اینترنت بانک قرار ميگيرد.
بهطور کلی میتوان خدمات بر بستر تلفن همراه را به دو دسته خدمات پرداخت و خدمات بانکی تقسیم کرد. محدودیتهایی که اخیراً در این حوزه اعمال شده مربوط به خدمات پرداخت است.
اخیراً از ورود شرکت شاپرک به موضوع ussd (ارسال پیام با کدهای دستوری) و برقراری محدودیتهایی برای شرکتهای ارائه خدمات پرداخت در این زمینه صحبت میشود. این محدودیتها کدامند و به چه دلیل اعمال شدند؟
تراکنشهای خرید و ماندهگیری بینبانکی در بستر ussd ممنوع شده و برای تراکنشهای خرید شارژ و پرداخت قبض از این طریق سقف ۲ میلیون ریالی وضع شده است و دلیل این محدودیتها تامین امنیت پرداختهای بینبانکی موبایلی است. به دلیل انحرافات پیش آمده در حوزه پرداخت و ورود نهادها و سازمانهاي غیرمرتبط با موضوع پرداخت، ممکن است اطلاعات کارت مشتریان نظام بانکی در دسترس دیگران و مورد سوءاستفاده قرار گیرد. ما تلاش میکنیم امکان هرگونه سوءاستفاده در فرایند پرداختهای الکترونیک به حداقل برسد و اگر سوءاستفادهای صورت گیرد، میزان خسارت مشتری حداقل باشد؛ ما بهخوبی به این موضوع آگاه هستیم که اعمال این محدودیتها تنها ریسک استفاده از این خدمت را کاهش داده و راهحلی موقت است تا بتوانیم فرصت ارائه راهحلهای امن و مطلوب را به بانکها و شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت بدهیم. اصولاً محافظت و صیانت از اطلاعات مشتریان نظام بانکی کشور دغدغه همیشگی بانک مرکزی