بانکداری الکترونیکی یکی از شیوههای نوین سیستمهای بانکی است و در سادهترین تعریف آن میتوان گفت که بانکداری الکترونیکی فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آنها در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فرایندهای بینشعبهای و بین بانکی در سراسر دنیا و ارائه امکانات سختافزاری و نرمافزاری به مشتریان است که با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک در هر ساعت از شبانهروز (۲۴ ساعته) از طریق کانالهای ارتباطی ایمن و بااطمینان، عملیات بانکی دلخواه خود را انجام دهند.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، گفتوگویی با علی رضازاده، معاون فناوری ارتباطات و اطلاعات بانک انصار، در این خصوص داشتهایم که در ادامه میخوانید.
با توجه به اینکه بانک انصار بهعنوان یازدهمین بانک خصوصی کشور از سال ۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده است، تاکنون برای ارائه سرویسهای نوین و عملیاتی کردن روشهای نوین بانکداری چه راهکارهایی را ارائه کرده است؟
بانک انصار با یک پیشینه کار بانکی و اقتصادی کارش را شروع کرده است؛ یعنی چیزی نزدیک به بیست سال است که کار بانکی و اقتصادی انجام میدهد. بهنوعی همواره در اقتصاد حضور داشته است و سال ۸۹ فقط مجوز بانک صادر شده است. سیستمهای آی تی و بحث خدمات نوین بانکی بسته به موقعیت زمانی خودش در بانک و در برنامههای مدیران آن تا به امروز همواره وجود داشته است. میتوان به جسارت گفت از همان ابتدای شروع به کار بانک انصار شاید در بسیاری از مسائل آی تی حتی از برخی از بانکهای قدیمیتر هم جلوتر بود؛ چراکه سیستمهای آی تی در ۱۰ سال اخیر بهشدت گسترش یافته و رشد کرده است و پیش از این بانکها با یک سیستم همهگیر در کل کشور یا آنلاین کار نمیکردند.
بانک انصار هم از سال ۸۹ این بحثها را سرلوحه خودش قرار داد و اول بهصورت سیستمهای منطقهای شروع بهکار کرد و بعد بحث سنترالایز کردن را مدنظر قرار داد و بعد از سنترالایز کردن یکسری تواناییها بهوجود آمد؛ یعنی ما توانستیم حسابهای آنلاین و حسابهای کل کشور و سراسری را در بانک بهوجود بیاوریم. بر همین اساس هم هر خدمت نوین بانکی را که در دنیا مطرح شد بهکار بردیم. مثل موبایل بانک، اینترنت بانک، صدور چک آنی، ارتباط با حسابهای مختلف، بحث مدیریت پول خرد و کارت شهروندی، تمامی اینها مسائلی است که در بانک انصار برای ارائه خدمت به مردم وجود دارد.
در تعریف سیستم بانکی، اسکناس کمتر از ۵ هزار تومان پول خرد حساب میشود. مدیریت پول خرد بسیار حائز اهمیت است. یکی از بحثهای خدمات بانکی که بانک میتواند آن را برای ارائه به مشتری داشته باشد، بحث مدیریت پول خرد است. این بحث از دو جهت میتواند برای خود بانک هم بسیار مهم و مفید باشد. یکی از این جهت که میتواند قدرت اقتصادی بانک را افزایش دهد دیگر اینکه میتواند سرویسی ارائه کند که عامه مردم با آن سر و کار دارند و به آن احساس نیاز میکنند.
یکی دیگر از خدمات بانک انصار، کارت شهروندی این بانک است که امروزه ما آن را در ۱۳ شهر ارائه میکنیم. از موقعی که پروتکل یا علم دیجیتال مطرح شده است خیلی از این علوم به هم مرتبط شدهاند. بهعنوان مثال ما سیستم کارت شهروندی را ارائه میکنیم و خودبهخود یکسری سیستمهای جانبی هم در کنار آن شکل میگیرد. مثلاً این مطالبه که سیستم اطلاعرسانی ایستگاهها هم به مردم ارائه شود؛ یعنی سیستم دیجیتالی و بانکی در زندگی عمومی مردم حضور مییابد.
اجازه بدهید به موضوعی به نام هکاتون اشاره کنم و نقش آن در سیستم بانکی انصار. هکاتون (hackathon) یک رویداد است که طی آن برنامهنویسان رایانه و افراد دیگری که درگیر توسعه نرمافزار هستند، از جمله طراحان گرافیکی، طراحان واسط کاربری و مدیران پروژه گرد هم میآیند و در توسعه پروژههای نرمافزاری و گاهی سختافزاری با یکدیگر همکاری میکنند. برخی از هکاتونها تنها برای اهداف اجتماعی و آموزشی هستند، هرچند که در اکثر موارد، هدف هکاتونها ایجاد نرمافزارهای مفید و قابل استفاده است. هکاتونها معمولاً بر روی هدف خاصی تمرکز دارند که میتواند شامل یک زبان برنامهنویسی مورد استفاده، یک سیستم عامل، یک برنامه کاربردی، یک رابط برنامهنویسی نرمافزار، موضوع و گروه جمعیتشناختی برنامهنویسان باشد.
این اواخر در بحث هکاتون که در دانشگاه