موسسه مالی و اعتباری شهر از سال ۸۷ با مجوز بانک مرکزی و با سهامداری شهرداریهای تهران و سایر کلانشهرهای کشور، تأسیس و فعالیت خود را بهصورت رسمی آغاز کرد. تأمین نیاز شهرداریها به اعتبارات کلان، تأمین نقدینگی و سرمایه و پوشش هزینهها و مخارج شهر در راستای تحقق توسعه شهری و تجربه خودکفایی انگیزهای اصلی برای برداشتن این گام بزرگ بود.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، تلاش روزافزون بانک شهر برای توسعه بانکداری الکترونیکی در کشور، ما را بر آن داشت تا گفتوگویی داشته باشیم با مهندس سیاوش محمدی، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر که معتقد است فرهنگسازی در جامعه جایگاه مهمی در پیشبرد بانکداری الکترونیکی دارد.
اين روزها در تمام دنيا اهميت فراواني براي رفتن به سراغ طرحها و برنامههايي که در عين پيشرفته بودن کمترين آسيب را به محيط زيست ميرسانند وجود دارد؛ بانکداري الکترونيکي چگونه ميتواند به تحقق اين امر کمک کند و در کشور ما اين نگاه تا چه اندازه جا افتاده است؟
دغدغه محيط زيست از سالهاي گذشته بهصورت يکي از دغدغههاي اصلي کشور ما مشخص شده چه در زمينه آلودگي هوا و چه منابع زيستي که البته در کلانشهرها، آلودگي هوا حرف اول را ميزند چون بهطور مستقيم با سلامت انسانها در ارتباط است. در هر کسبوکاري بايد يکسري الزامات زيستمحيطي رعايت شود که براي تحقق آن، اسناد بالادستي در کشور وجود دارد. بخشي از اين قوانين و اسناد براي اين است که اگر صنعتي ايجاد ميشود مطابق با اين اسناد بوده و با سلامت محيط زيست منافاتي نداشته باشد و از طرفي بخشي از فعاليتهاي صنعتي نيز در جهت حفظ و بهبود محيط زيست حرکت ميکند که بانکداري الکترونيکي هم از اين جمله است. بر اساس آخرين آمار در تهران که جزو ۱۰ شهر اول آلوده جهان است، حدود دوميليون دستگاه خودرو وجود دارد. البته بخشي از اين آلودگي يک معضل فرهنگي است و افراد بايد خودشان رعايت کنند اما بايد ببينيم ما در کشور خود چه امکاناتي را در اختيار مردم قرار داديم تا اين مشکل آلودگي کمتر شود. بايد ببينيم ما در جهت مقابله با آلودگي هوا چه کاري انجام ميدهيم و چه ابزار و امکاناتي داريم.
در حال حاضر مردم دو يا سه مشکل را مطرح ميکنند؛ يکي اينکه ميگويند حملونقل عمومي ضعيف است. ديگر اينکه بايد به مراکزي مراجعه کنند که از محل زندگي آنها دور است و ديگري مساله زمان که در کشور ما طوري تنظيم نشده است تا ما بتوانيم بهطور بهينه از آن استفاده کنيم. اگر ما بتوانيم با بانکداري الکترونيکي ميزان اين سفرهاي درون شهري را کاهش دهيم شايد بتوانيم بگوييم که بخشي از اين کار را در حوزه حفظ محيط زيست انجام دادهايم؛ اما من مي خواهم قدري از اين هم فراتر رفته و به شهر الکترونيکي و پس از آن شهر هوشمند برسم، چراکه بانکداري الکترونيکي تنها يک بخشي از کارهاي مردم را شامل ميشود ولي شهر الکترونيکي فضاي گستردهتري را در بر ميگيرد و هوشمندي شهر باعث ميشود که تقاضاي سفر نيز مديريت شود، مثلاً اگر مردم عمليات بانکي خود را در خانه انجام دهند و نيازي به حضور در شعبه فيزيکي نداشته باشند ديگر با خودروي خود به سطح شهر هم نخواهند آمد که اين باعث کاهش آلودگي ميشود.
اگر همه سرويسهاي مورد نياز را داخل خانههاي مردم به آنها ارائه دهيم ديگر اين مساله تردد بيرويه در شهر قابل کنترل خواهد شد؛ چراکه طبق آمار ۸۲ درصد آلودگي شهر از منابع متحرک است، يعني از خودروها که هروقت از شبانهروز در محدودههاي مختلف ايجاد ترافيک و آلودگي ميکنند؛ لذا اگر شهر هوشمند داشته باشيم ترافيک را هم ميتوانيم بهطور هوشمند کنترل کنيم و بر اساس مدلهاي رياضي ميتوان طوري طراحي کرد که بر فرض چراغهاي چهارراهها بهطور هوشمند کنترل شوند و اگر در مسيري ترافيک سنگين ايجاد شد و لازم بود چراغ خودبهخود مديريت شود. حتي ميتوانيم امکان مسيريابي در اختيار رانندگان قرار دهيم تا از مناسبترين مسير ممکن استفاده کنند که اين اکنون در دنيا مطرح است. همه اينها کمک زيادي در کاهش آلودگي هوا ميکنند. با اين اوصاف بانکداري الکترونيکي هم در اين موضوع سهم خود را دارد.
گردش پول در بستر نظام بانکي است و لذا اگر ما بتوانيم با تکنولوژيهايي که در دنيا براي بانکداري الکترونيکي ايجاد شده کاري کنيم که مردم، سرويسهاي خود را در اسرع وقت و در منازل خود دريافت کنند، بهترين حالت براي کاهش حضور خودروها در سطح شهر اتفاق خواهد افتاد که ميتواند بخشي از موضوع آلودگي را حل کند. براي اين امر لازم است که از ابزار ارتباطي مناسبي استفاده کرد که اين امکانات بر بستر آنها ارائه ميشود و همچنين بايد نرمافزارها و سختافزارهاي موردنياز آن را طراحي کرد و از همه مهمتر اينکه براي متوقف نشدن اين سرويسها به نيروهاي متخصص و زبده نيازمنديم. اسباب اعتماد و فرهنگسازي