این روزها با گسترش دامنه پذیرش شبکههای اجتماعی و موبایلی از سوی لایههای مختلف اجتماعی، بررسی آسیبها و فواید این شبکهها بسیار مطرح بوده است. اینکه این شبکهها چه تاثیری در جامعه هدف دارند و استفاده صحیح از آنها چه معنایی دارد و اینکه نقض حریم شخصی در این رسانهها تا چه حد درست و یا نادرست است، موضوع گفتوگوی ما با دکتر اسماعیل قدیمی بوده است.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، این روزها با گسترش دامنه پذیرش شبکههای اجتماعی و موبایلی از سوی لایههای مختلف اجتماعی، بررسی آسیبها و فواید این شبکهها بسیار مطرح بوده است. اینکه این شبکهها چه تاثیری در جامعه هدف دارند و استفاده صحیح از آنها چه معنایی دارد و اینکه نقض حریم شخصی در این رسانهها تا چه حد درست و یا نادرست است، موضوع گفتوگوی ما با دکتر اسماعیل قدیمی بوده است. وی معتقد است با توجه به اینکه در این رسانهها کاربر نقش فعالی در تولید محتوا دارد، بنابراین میتوان اذعان کرد این نسل از رسانهها تأثیرگذاری زیادی دارند و همین موضوع لزوم توجه به آموزش و فرهنگسازی در این حوزه را بیش از پیش میطلبد.
وی همچنین تاکید دارد برای مقابله با تضاد فرهنگی که ممکن است از طریق این شبکهها در جامعه با آن مواجه شویم ناچاریم در عرصه فرهنگی از مزیت رقابتی برخوردار باشیم. شاید بهنوعی میتوان گفت امروزه حذف و سانسور راهحل خوبی برای مقابله با این بعد از تأثیر رسانهها نیست. گفتوگوی کامل ما را با دکتر اسماعیل قدیمی در ادامه میخوانید.
براي بررسي تأثير، آسيب و فوايد اين شبکهها نياز داريم تا از کارکرد آنها آگاهي داشته باشيم. بهعنوان سؤال اول؛ کارکرد شبکههاي موبايلي مثل واتساپ و تلگرام و ... چيست؟ اين شبکهها بهطور اخص چه کارکردي در ايران دارند؟
اگر برخلاف معمول از منظري پانورامايي (سراسرنما) به وسايل ارتباطي و فناوريهاي اطلاعاتي نگاه کنيم، مشاهده ميکنيم که کارکردهاي رسانهها نامحدودند؛ زيرا آنها با دنياي ذهني و مناسبات پيچيده اجتماعي ما سروکار دارند، بنابراين هيچکس نميتواند تأثيرات آنها را بر ذهن و مناسبات اجتماعي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي بهصورت کامل تخمين بزند. با اين وجود، هارولد لاسول و چارلز رايت کارکردهاي خبري، تفسيري، آموزشي و تفريحي آنها را مطرح کردهاند. البته ميتوانيم کارکردهاي کنترل، مبادله، اقناع، اجبار، نفوذ، همبستگي و مانند اينها را به اين شبکهها نسبت دهيم.
در ايران بيش از ۴۰ ميليون نفر از اينترنت و نزديک به ۱۴ ميليون نفر از تلگرام استفاده ميکنند. به نظر ميرسد ايرانيها از اين وسيلهها بيشتر براي سرگرمي، شايعه، تبادل اطلاعات و عقيده و ابراز مخالفت نسبت به سياستهاي جاري در کشور و گاه طرح تابوها، مسائل ديني و امور جنسي و... استفاده ميکنند. بهطور اجمال ميتوان ادعا و فرض کرد که استفاده ايرانيان از اين رسانهها پيرامون مسائل گوناگون روز از اقتصادي گرفته تا سياسي و تجاري و ... به شکلي متنوع باشد؛ اما همچنين به نظر ميرسد که با وجود تأثيرات مثبت، اين استفادهها چندان هم خلاقانه، مقرون بهصرفه و پيشبرنده نيازهاي واقعيشان نباشد. اکثريت کاربران آموزش لازم را نديدهاند و آگاهي لازم و کامل از قابليتهاي اين وسايل ندارند. با اين وجود، تعداد زياد کاربران و شدت مبادله و وقت زيادي