CRM با حفاظت اطلاعات مشتریان و کمک به مدیریت دانش در سازمان منجر به سرعتبخشی و ارتقای کیفیت خدمات و محصولات میشود.
به گزارش مؤسسه دیده بان آی تی، در برنامه اقتصاد فردا موضوع راهکارهای ارتباط با مشتریان با حضور مهندس ایمان فکری، مدیرعامل شرکت آیکو و دکتر علیرضا صالحی، کارشناس مجری برنامه، بررسی شد.
مهندس فکری درباره سیستم ارتباط با مشتری یا CRM که مجموعهای از راهکارهای مدیریتی است و ارتباط نزدیکی هم با حوزه آی تی دارد، گفت: این واژه مخفف CustomerRelation Management است. مدیریت ارتباطات با مشتریان برای هر شرکتی که خدمت یا کالایی ارائه میکند از اهمیت برخوردار است. مدیریت درخواستها، سؤالات، نارضایتی، انتقادها و پیشنهادهای مشتریان در این سیستم روی میدهدکه مفاهیم آن بر اساس دانش رشته مدیریت و بر بستر ابزاری ایجادشده با استفاده از دانش آی تی شکل گرفته است. این امر از گذشتههای دور نیز به شکلی وجود داشته چون بشر همواره نیازمند ارتباط بوده اما اکنون این روند پیشرفت کرده و مدرن شده است.
وی ادامه داد: در حجرههای موجود در بازار سنتی ما که شخصی بهعنوان تاجر باسابقه آن را اداره میکند، شاهدیم که وی با دست تکان دادن و سلام کردن به افراد و مشتریانی که از جلوی حجره او رد میشوند علامتی برای اعلام شناخت آنها و تداوم حفظ این رابطه ارسال میکند که منجر به دلگرمی مشتری میشود. CRM درواقع همین شناخت روابط قبلی، تأکید بر آن و نشان دادن اهمیت مشتری برای فروشنده را شامل میشود. مردمداری درواقع مفهومی اساسی است که CRM بر اساس آن شکل گرفته و این شناختهشده بودن شما در فروشگاهی که به آن مراجعه و از آن سرویس دریافت میکنید، قطعاً تلقین خوبی برای شما بهعنوان مشتری محسوب میشود و احساس خوبی بابت آن پیدا میکنید.
مهندس فکری درباره ساختار CRM و چرایی ضرورت وجود آن گفت: کسب وکارها شامل سه بخش بازاریابی، فروش و خدمات هستند. در مرحله اول جذب مشتری صورت میگیرد و پس از برقراری این ارتباط، کالا و خدمات در بخش فروش به وی معرفی میشود و پس از فروش نیز سرویس و خدمات پس از فروش به مشتری را ارائه میشود و البته هرکدام از این سه بخش نیز زیرشاخههای خود را دارند. این تقریباً پایه تمامی کسب و کارهاست اما مهمترین دلیل برای خودکارسازی این روند این است که روابط و خدمات یا سرویسی که به مشتری ارائه میشود نباید قائم به ذات و متکی به یک فرد باشد