از روزي که اينترنت، وارد چرخه معاملات بورس شد و سهامداران توانستند فارغ از تالار شيشهاي حافظ، جريان افتوخيز سهمها را در سايت شرکت بورس دنبال کنند، ذات معامله در بورس دگرگوني بسياري را تجربه کرد.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، آنلاين شدن تابلوي معاملات، باعث افزايش ميل افراد به سرمايهگذاري در اين بازار و کسب سودهاي کلان شود. البته روند آنلاين شدن فقط به تابلوي معاملات محدود نبود و کمکم معاملهگري آنلاين هم به بازار سرمايه پا نهاد. در اين ميان، شبکههاي اجتماعي و گروههاي نرمافزارهاي ارتباطي اسمارت فونها، باعث شکلگيري پديدهاي در بازار سرمايه شدند که گروههاي تحليلي و مشاوره براي سرمايهگذاري را بهراحتي و بدون مجوزهاي رسمي در اختيار سهامداران ميگذاشت.
ميتوان نقطه عطف اين گروهها را دوران اوج استقبال کاربران از فيس بوک مشاهده کرد که حتي با بيپروايي اسامي شبيه گروه اخبار رانتي بورس و يا نوسانگيري در بازار سهام را به خود اختصاص ميدادند. پس از آن گروههاي وايبري، جايگزين فيس بوک شدند که بهدليل در دسترس بودن و راحتالوصول بودن براي افراد، با استقبال بهتري مواجه شد. اما سرآمد گروهگرايي مجازي در بازار سرمايه، اکنون در تلگرام مشاهده ميشود.
فرآيند تصميمگيري در فضاي مجازي که امروز جايگاه خاصي بين سهامداران پيدا کرده است، از حضور در شبکههاي مجازي تا ناهنجاريهاي پس از تصميمگيري را شامل ميشود. در اين فرآيند ابتدا سهاماران به جستجوي اطلاعات در گروهاي مجازي ميردازند. پس از پيدا کردن گروههای مجازي و عضويت در آنها، تحليل توسط اين گروه ارائه ميشود و سرمايهگذار بر اساس اين تحليلها اقدام به تصميمگيري براي خريدوفروش ميکند. پس از انجام عمليات سرمايهگذاري يا فروش سهام، بهدليل اينکه تحليلها در اکثر مواقع، اعتبار کافي را ندارند، منجر به ناهنجاري پس از تصميمگيري ميشود.
گروههاي مجازي رنگارنگي که امروز درزمينه بورس فعاليت ميکنند، در اکثر مواقع بلاي جان يک معامله موفق در بورس ميشوند، هرچند ممکن است آثار مثبتي نيز در بازار داشته باشند. از مجموعه آثار گروههاي مجازي در تصميمگيري سهامداران ميتوان به استفاده از تحليلهاي تخصصي در تصميمگيري سهامداران اشاره کرد. هرچند ممکن است که تهديد همراهي با حرکتهاي گروهي در گروههاي سفتهبازي گريبانگير سرمايهگذاران بشود. البته اين موضوع هنگامي تهديد شمرده ميشود که سرمايهگذار خود از حرکت سفتهبازانه بر حذر باشد، اما به دليل بيتجربگي و يا اشتباه در انتخاب، دچار اين گروهها شود.
البته گاهي در اين گروهها مشاهده ميشود که انتشار سريع اطلاعات دقيق و شفاف درخصوص عملکرد شرکتهاي بورسي ديده ميشود. همچنين بازنشر کردن شايعات در خصوص شرکتها، حالت دوگانهاي در بازار ايجاد ميکند. اين دوگانگي در صورتي پيش ميآيد که اگر اين شايعات درست باشد، به گرفتن يک تصميم درست کمک ميکند، اما اگر شايعهاي بدون پشتوانه واقعي باشد، به ايجاد شبهه در بازار دامن ميزند و منجر به خريدوفروشهاي اشتباه در بازار ميشود. در اين موضوع البته گروههاي مجازي نقش تکميلي را هم ايفا کردهاند و با امکان تأييد و يا تکذيب شايعات به تصميمگيري درست سهامداران کمک ميکنند. البته اين نقش ميتواند بهموقع ايفا نشود که اين عدم اجراي بهموقع ميتواند ناشي از ناداني و يا عمد باشد که منافع عدهاي ديگر را تأمين کند.
استفاده از خدمات مجازي شرکتهاي مشاور سرمايهگذاري، کارگزاران و ساير نهادهاي مالي مرتبط به بورس، يکي ديگر از گزينههاي سهامداران است که بهدليل اينکه از طريق مراجع رسمي و مجاز گردانده ميشود، ميتواند