معاملات آنلاين بهعنوان يک ابزار نوين معاملاتي از سال ۱۳۸۹ که براي اولينبار ارائه شد و نسبت ارزش معاملات آنلاين در اين سالها همواره صعودي بودهاست.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، معاملات آنلاين بهعنوان يک ابزار نوين معاملاتي از سال ۱۳۸۹ که براي اولينبار ارائه شد و نسبت ارزش معاملات آنلاين در اين سالها همواره صعودي بودهاست. بهطوري که اين افزايش رشد نهتنها بين اشخاص حقيقي بلکه اشخاص حقوقي بوده و شرکتها با ايجاد اين دسترسي سعي ميکنند نظارت لحظهاي بر سبد سهام خود داشته و بدين ترتيب رصد بدون واسطه بر بازار انجام دهند. اما در کنار مزاياي ذاتي، در اين شيوه معاملاتي مشکلات و محدوديتهايي مشاهده ميشود که عمدتا ناشي از نرمافزار شرکتهاي ارائهدهنده است. از مهمترين محدوديتهاي مطرح شده عبارتاند از:
ضعف در زيرساختهاي ارتباطي، عدم آشنايي کافي سرمايهگذاران با سامانه، عدم نمايش مظنهها، عدم نمايش جايگاه کاربر در زمان وجود صفهاي معاملاتي که اين امر باعث شده سهم فروش از طريق سامانه نسبت به سهم خريد همواره بيشتر باشد، عدم تنوع در ارائه انواع سفارشات، محدوديت حجمي در عرضههاي اوليه ، تغيير کارگزار ناظر فروش و....
براساس نظر کارشناسان ارائهدهنده نرمافزاري معاملات آنلاين، امکان اصلاح بسياري از مشکلات موجود با بازنگري اين نرمافزارها و نيز جلب نظر سازمان درباره محدوديتهاي اعمال شده در آنها وجود دارد.
بهمنظور کمک به رفع مشکلاتي از قبيل ناکافيبودن آشنايي سرمايهگذاران با نحوه انجام معامله از طريق سيستمهاي معاملات برخط و مزيتهاي اين شيوه معاملاتي و مسائل مربوط به عرضههاي اوليه، بورس اوراق بهادار ميتواند اقدامات زير را انجام دهد:
• با برگزاري کلاسها و دوره هاي آموزشي، تهيه کتب و جزوات و CD هاي آموزشي درباره چگونگي انجام معامله از طريق