یکی از جذابیتهاي حوزه فناوری اطلاعات نمایشگاههاي تخصصی و عمومی است که در آن حوزه برگزار ميشود. سرعت پیشرفت فناوری باعث شده تا در هر فصل شاهد یک نمایشگاه معتبر جهانی در این حوزه باشیم.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد
یکی از جذابیتهاي حوزه فناوری اطلاعات نمایشگاههاي تخصصی و عمومی است که در آن حوزه برگزار ميشود. سرعت پیشرفت فناوری باعث شده تا در هر فصل شاهد یک نمایشگاه معتبر جهانی در این حوزه باشیم.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)،نمایشگاه سیاي اس، سبیت، جیتکس و کنگره جهانی تلفن همراه از جمله این نمایشگاهها هستند. در کشور ما هم نمایشگاه الکامپ و تلهکام و در کنار آنها نمایشگاه رسانههاي دیجیتال از جمله نمایشگاههايي هستند که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار ميشود. معمولا فصل برگزاری این نمایشگاهها چه در ایران و چه در جهان از پاییز آغاز و تا بهار هم ادامه میيابد.
در بین کشورهای منطقه و در همسایگی ما نزدیک به سی و سه سال است که نمایشگاه جیتکس در امارات متحده عربی در حال برگزاری است. نمایشگاهی که هر ساله با استقبال زیادی از طرف ایرانیها چه در بخش بازدیدکننده و چه در بخش شرکتهاي حاضر روبهرو ميشود.
هر چند که امسال و با توجه به شرایط موجود به نظر ميرسد که میزان استقبال ایرانیها از این نمایشگاه به شدت کاهش یابد، اما بد نیست بدانيد که این نمایشگاه در ابتدا قرار بوده سالانه در ایران و در جزیره کیش برگزار شود. اما بعدها برنامه ریزان این رخداد فناوری، کشور امارات را برای برگزاری سالانه این نمایشگاه در نظر گرفتند. جیتکس هماکنون علاوه بر امارات در عربستان و هند هم برگزار ميشود و شنیده ميشود که مسوولان این نمایشگاه ایران را هم بهعنوان یکی از کاندیداهای برگزاری جیتکس در نظر گرفتهاند.
چرا جیتکس بزرگ شد
تریکسی لو (Trixee Loh)، نایب رییس ارشد مرکز تجارت جهانی دبی درباره جیتکس امسال ميگوید: از آنجا که این رویداد مهمترین رویداد فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در منطقه خاورمیانه و آفریقا (MEA) به شمار میرود، همیشه کار ما این بوده که در این مسیر پیشقدم باشیم و پلتفرم درستی را برای آخرین نوآوریها به منظور رشد و نمو و به منصه ظهور رساندن آنها ارائه دهیم، او ميگوید: با توجه به چشمانداز ICT، مهمترین عناوینی که آینده این صنعت را رقم میزنند شامل نوآوریهای مربوط به موبایل، رایانش ابری، پدیده ابزارهایتان را با خودتان بیاورید و نحوه دستیابی به دادههای کلان با جوابگوییهای پیوسته و امکان دخل و تصرف در آن میشوند.
موفقیت هفته فناوری جیتکس ناشی از سابقه طولانی و مداوم ارائه جامعترین و مرتبطترین رویداد آي سی تی در این منطقه است. نمایشگاهی که ۱۳۸ هزار نفر از متخصصان صنعتی و بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ تامینکننده کالای فناوری اطلاعات و ارتباطات از ۱۴۴ کشور و از پنج قاره جهان را گردهم میآورد. امسال به تنهایی، بیش از ۸۰ درصد از برندهای پیشگام جهان به همراه مدیران رده بالا یا مدیران اجرایی و مدیران ارشد فناوری شرکتها از سرتاسر جهان حضور پیدا خواهند کرد.
جیتکس علاوه بر اینکه یک نمایشگاه برای عرضه ابزارهای ICT است، برنامه کنفرانسی ویژهای نیز برای کارشناسان برتر صنعت و پلتفرم بسیار موثر دانش محور دارد و نمایشی برای ابزارهای خاص در زمینه آموزش و شبکه محسوب میشود.
ایران و جیتکس
جیتکس، اما در ده سال گذشته بارها شاهد حضور ایرانیها به اشکال مختلف بوده است. در اولین سالهاي حضور ایران در این نمایشگاه شرکتهاي ایرانی در قالب پاویون ایران شرکت ميکردند. اتفاقی که در چند سال گذشته نه تنها تکرار نشده است بلکه جمع شدن چند شرکت بدون طرح و برنامه و تولیدی خاص در کنار هم و برپایی غرفهاي بیکیفیت با عنوان شرکتهاي دانش بنیان بیشتر باعث وجههاي منفی از دستاوردهای کشور شده است. در جیتکس در حدود ۴۰ کشور دارای پاویون رسمی هستند که در آن فضایی برای معرفی محصولات و خدمات شرکتهاي خصوصی کوچک و متوسط شان با حمایت مستقیم و غیر مستقیم مالی و مدیریتی دولت فراهم ميکنند.
هم شرکتها راضی هستند که با هزینهاي کمتر و در فضای تبلیغاتی بهتری به کار بازاریابی و معرفی خود ميپردازند و هم دولتهایشان خرسندند که کاری در راستای توسعه صادرات و رونق کسبوکار بخش خصوصیشان برداشتهاند.
بسیاری از کشورهای بزرگ و معتبر هم دقیقا با همین مدل در جیتکس حضور دارند. آمریکا، انگلیس، مالزی، هند، آلمان، ترکیه، لبنان، عربستان، فرانسه، ایتالیا و خیلیهاي دیگر.
اما پاویون رسمی ایران در طی سالهاي اخیر متاسفانه به دلیل عدم وجود کانون تصمیمگیری و مدیریتی و عدم وجود صاحب منصب مسوول، موفق نشده است که برگزار شود و نام ایران را به صورت پررنگ به مخاطبین متخصص جیتکس عرضه کند. این مسوولیت را در دولت هشتم به مدت پنج سال شرکت ثنارای عهدهدار بود و دو سال هم این کار را در ابتدای دولت جدید شرکت پارسان با حمایت شورایعالی اطلاعرسانی به انجام رساند که البته با عدم تداوم حمایت دولتیها و بی متولی بودن آن سه سال است که دیگر پاویون ایران برگزار نميشود. امسال هم وضع به همین منوال است.
شکل و شمایل شرکتهای ایرانی در جیتکس
در این سالها شرکتهاي ایرانی با شکل و شمایل مختلف و متنوعی در جیتکس حضور دارند. عدهاي که تعدادشان به حدود ۱۰ تا ۱۵ شرکت ميرسد با همان نام و رسم ایرانیشان غرفهاي کوچک ميگیرند. البته اینکه همین شرکتها در سال آینده هم به همین شکل حضور داشته باشند تجربه نشان داده است که خیر و باید که آنها را در قالب شرکتی خارجی دید!
عدهاي دیگر که تعدادشان اندک هم نیست ترجیح ميدهند به خاطر شرایط تحریم و برای آن که کسب و کارشان مختل نشود با نام شرکتی خارجی و غالبا اماراتی در نمایشگاه جیتکس حضور داشته باشند. این شرکتها را باید از مدیران ارشدش که در غرفه حضور دارند یا احتمالا پوشش ایرانیشان شناخت. مدل حضورشان هم به نظر ميآید که موفقیت بیشتری برایشان به ارمغان داشته باشد. بخش دیگری از شرکتهاي ایرانی هستند که در قالب غرفه شرکتهاي مادر و اصلیشان که خارجی هستند در نمایشگاه شرکت کنند.
در کنار سایر نمایندگان منطقهاي یا حتی به صورت انفرادي. این شرکتها بیشتر شرکتهايي هستند که با شرکتهاي چینی و تایوانی و کرهاي همکاری دارند. البته یکی دو شرکت دیگر هم هستند که از سال گذشته در شکل و شمایل شرکتی ترکیهاي در نمایشگاه جیتکس دبی حضور به هم ميرسانند.
این شرکتها که هم بازارشان ایران است و هم مدیران و سرمایهگذاران و سهامدارانشان ایرانی، ترجیح دادهاند برای استفاده از حمایتهاي دولت ترکیه اینگونه حضور داشته باشند.
نمایشگاه خوب نداریم
نکتهاي که شاید در این بین ذهن هر ایرانی را به خود مشغول ميکند این است که چرا نمایشگاهی در حد و اندازه یک نمایشگاه معتبر بینالمللی در کشور نداریم. در حال حاضر نمایشگاه الکامپ سالیان زیادی است که در کشور برگزار ميشود، اما هر سال و در ایام نزدیک به برگزاری آن حرف و حدیثهاي بیشماری پیرامونش منتشر ميشود.
بدون تردید نمایشگاه بینالمللی آن هم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور ما تنها از یک جهت بینالمللی هستند. آن هم هزینههايي که شرکتها مجبورند آن را بر اساس تعرفه ارزی پرداخت کنند. این در حالی است که از نظر کیفی بارها و بارها در مورد چنین نمایشگاههايي انتقادات بسیاری مطرح شده است.
جدا از این مسائل نداشتن متولی خاص در این بخش باعث شده که هر سال نمایشگاه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط یک شرکت خصوصی برگزار شود که همین چرخش مجری در هر سال باعث شده تا این نمایشگاه نتواند به استانداردهای جهانی نزدیک شود. در کنار این مسائل مشکلات و اختلافات صنفی را هم اضافه کنید که باعث شده شرکتهاي فعال در این بخش گاهی برای رهایی از حرف و حدیثهايي که ممکن است برای آنها مشکلساز شوند از حضور در نمایشگاه منصرف شوند.