?>
فناوری اطلاعات و ارتباطات بهعنوان یکی از موتورهای محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی عصر حاضر به محل رقابت کشورها و میزانی برای سنجش توسعهیافتگی کشورها بدل شده است.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، تکالیف سند چشمانداز (دستیابی به جایگاه اول علم و فناوری منطقه) و برنامه ششم توسعه در کنار عقبماندگی و فاصله بسیار زیاد حوزه فناوری اطلاعات کشورمان نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا یکی از دلایل ضرورت سرمایهگذاری در حوزه فناوری اطلاعات است.
آنچه بیش از پیش در برنامه ششم توسعه بر آن تاکیده شده است نهضت تولید محتوا و توسعه زیرساختهاست و قرار است تا پایان برنامه مذکور خدمات دستگاههای دولتی بهصورت الکترونیکی به مردم ارائه شود. در حقیقت در برنامه ششم توسعه رشد پنجبرابری تولید محتوای فناوری اطلاعات پیشبینی شده است.
همچنین در برنامه مذکور افزایش ظرفیت مبادلات پستی لحاظ شده است. توسعه پستبانک در روستاها و ارائه خردهبانکداری نیز جزو اولویتهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه ششم توسعه است. تأمین امنیت و حراست از حقوق فردی و جمعی در شبکههای اجتماعی از دیگر اولویتهای برنامه ششم توسعه کشور است؛ یعنی پنج اصل عدالتبنیان، اقتصاد مردمی، درونزا، برونگرا و دانشبنیان بودن از اولویتهای اقتصاد مقاومتی در حوزه فناوری اطلاعات است.
در این برنامه افزایش سه و نیم برابری پهنای باند بینالمللی کشور و افزایش نسبت ترافیک داخل به خارج از کشور از ۱۰ به ۹۰ به ۴۰ به ۶۰ پیشبینی شده است. از سوی دیگر با افزایش روزافزون تعداد کاربران اینترنت، توسعه مداوم شبکه زیرساخت ضرورت خواهد داشت از این رو توسعه پهنباند بهعنوان یکی از اولویتهای اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در طول برنامه ششم است.
در ذیل گزارشی کوتاه و جامع از جایگاه فناوری اطلاعات در برنامه ششم توسعه و محورهای مهم این برنامه در آن حوزه آمده است:
در بندهای سوم و پنجم ماده ۱۷، احکام مربوط به وزارت ارتباطات آمده که در این لایحه بر اساس سیاستهای کلی نظام بهویژه سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی تهیه شده، است:
۱- به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده میشود بهمنظور کسب سهم مناسب از بازار پهنای باند منطقه از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت نسبت به مشارکت و سرمایهگذاری در پروژههای فیبر نوری و سایر پروژههای زیرساختی بینالمللی اقدام کنند.
۲- بهمنظور توسعه خدمات دولت الکترونیک، صنعت فناوری اطلاعات، شفافسازی اطلاعات و افزایش بهرهوری در حوزههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، دستگاههای اجرایی و نهادهایی که دارای شبکه مخابراتی مستقل از شبکه ملی اطلاعات هستند حداکثر تا پایان سال دوم برنامه برای بهرهبرداری از شبکههای مذکور (در قالب اپراتوری) نسبت به اخذ مجوز از کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اقدام کنند.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است نسبت به تهیه لیست شبکههای موجود در اختیار دستگاههای اجرایی و نهادهای مربوطه اقدام کند. بهرهبرداری از شبکههای اعلام شده از سوی وزارتخانه مذکور توسط دستگاههای اجرایی و نهادهای دارای مجوز بلامانع است.
۳- دستگاههای اجرایی موظفاند نسبت به الکترونیکی کردن تمامی فرآیندها و خدمات با قابلیت الکترونیکی شدن (موارد استثنا با تأیید سازمان) و تکمیل بانکهای اطلاعاتی مربوط تا پایان سال سوم برنامه اقدام کنند. دستگاههای اجرایی میتوانند بدین منظور از مشارکت بخش خصوصی در قالب اپراتوری خدمات دولت الکترونیک، مدلهای مشارکت بخش خصوصی و عمومی و یا شیوههای نوین دیگر استفاده کنند.
تعرفه ارائه خدمات توسط اپراتورهای خدمات دولت الکترونیک باید به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات برسد.
۴- تمامی دستگاههای اجرایی و نیروهای نظامی و انتظامی موظفاند در تولید سامانههای الکترونیکی خود، اقلام اطلاعاتی و آمار ثبتی موردنیاز برای ایجاد نظام جامع آمارهای ثبتی و شبکه ملی آمار ایران را ایجاد و حداکثر تا پایان سال سوم برنامه، امکان بهرهبرداری الکترونیکی و برخط آن را در اختیار مرکز آمار ایران قرار دهند. مرکز آمار ایران مکلف است اقلام آمار ثبتی و استانداردهای