در دنيايي که بهسرعت به سوي تعبير مفهوم دهکده جهاني پيش ميرود، رسيدن به ادبياتي مشترک در تمامي حوزهها براي حفظ بقا و دوام ضروري است.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، به گفته دکتر نيما اميرشکاري، عضو هيئت علمي پژوهشکده پولي و بانکي که تاکنون بهعنوان مشاور در کنار بسياري از پروژههاي بانکداري الکترونيکي نيز حضور داشتهاست، بانکداري الکترونيکي که کسبوکار بانکي را با رشد فزاينده فناوري گره زدهاست اين ضرورت را ايجاد ميکند که بانکداران ما با روندهاي بانکداري نوين در دنيا آشنا شوند و رگولاتوري ما ريسک انعطافپذيري در برابر تغييرات و ايدههاي جديد را پذيرا باشد؛ چراکه اجتماع بهگونهاي است که اگر حاصل خلاقيت شما به کسي ضربه نزند و کار مردم را پيش ببرد و مفيد واقع شود مردم خودشان تصميم ميگيرند که آن را نگاه دارند يا حذف کنند. گام بعدي ترسيم مسير قانوني متناسب با آن توسط رگولاتوري است.
در ادامه متن کامل گفتوگو با نيما اميرشکاري آمدهاست که طي آن از جديدترين روندهاي بانکداري الکترونيکي جهان و آنچه که کسبوکار بانکي ما را از ورود به آنها بازميدارد سخن گفتهاست.
اکنون مطالعات آيندهپژوهي در حوزه بانکداري الکترونيکي در جهان با چه روندي پيش ميرود؟
در بانکداري الکترونيکي و کلاً در فضاي آيتي نميتوانيم خيليزياد آينده دور را متصور شويم چراکه سرعت تغييرات حتي در بازههاي کوتاه هم آنچنان زياد است که باعث ميشود نتوانيم در آيندهپژوهي چندان آينده دوردستي را ترسيم کنيم؛ بنابراين براي آيندهپژوهي در بانکداري روي مگاترندها کار ميکنيم، يعني روي روندهايي که فکر ميکنيم در آينده ۵ يا ۱۰ساله بتوانند به ثمر بنشينند و اين حوزه را پيشرفت دهند.
در اين راستا ميتوانم چهار مگاترند اصلي را مطرحکنم که صنعت بانکداري الکترونيکي دنيا درحال حرکت به سمت آنهاست. اولين آنها امنيت اطلاعات و امنيت ورود به سيستم با روش جديد است، شامل مباحثي مانند تشخيص هويت با روشهاي بيومتريک و ديگر روشهايي که بهشدت درحال تغيير هستند. روشها بهسرعت درحال تحول هستند و بهنوعي با توجه به اينکه فناوري اطلاعات و فضاي سايبري به سمت يک فضاي پيچيده و غيرحضوري پيش ميرود اين موضوعات خيلي اهميت پيدا ميکنند تا بتوانند فضا را براي سرقت اطلاعات و جرايمي احتمالي سايبري ايمن کنند، بنابراين يکي از مگاترندهايي که بانکداري الکترونيکي با آن مواجه است مگاترند تغيير در روشهاي امنيتي سيستمها، ورود به سيستمها و نگهداري اطلاعات و استفاده از آنهاست.
مگاترند دوم، مربوط به موبايل و شبکههاي اجتماعي است. بانکداري بهعنوان يک کسبوکار اجتماعي تعريف ميشود چون با مردم سروکار دارد. B2C بودن اين کسبوکار ايجاب ميکند که مردم بتوانند به روشهاي مختلف با بانک خود در ارتباط باشند. با توجه به تکنولوژي موبايل و افزايش ضريب نفوذ گوشيهاي هوشمند در ميان اقشار مختلف جامعه پيشبيني خيلي زيادي ميشود که شبکههاي اجتماعي تخصصي بانکي با هدفهاي خاص مثلاً با هدف وامدهي، سپردهگيري و نظاير آن در حوزه بانکداري الکترونيکي غالب شوند و البته تاکنون نيز حرکاتي در اين زمينه آغاز شدهاست و پيشبينيها نشان از نفوذ و افزايش روزافزون آنها دارد و بر اين اساس شايد طي ۱۰سال آينده بانکداري موبايلي و شبکههاي اجتماعي بتواند روشهاي سنتي و اسلوبهاي قديمي بانکداري و نظام بانکي را متحول کند.
مگاترند بعدي استانداردسازي و اپنبنکينگ است. بانکها در آينده بهشدت به سمت استاندارد شدن شيوههاي بانکداري ميروند بهنوعي که شما بتوانيد با بانکهاي مجاور خود بهطور استاندارد مکاتبه و تبادل اطلاعات داشتهباشيد؛ مثلاً در مورد کارهاي مربوط به مشتري که ميخواهد از کشوري به کشور ديگر تجارت کند يا مشتري که قصد جابهجايي اطلاعات اعتباري خود را دارد و يا حتي بانکهايي که ميخواهند