به گفته مهندس محمودیان، نماد اعتماد الکترونیک ابزاری برای اعتمادسازی در فضای کسب و کار مجازی و ساماندهی به بازار رو به گسترش این حوزه است.
به گزارش مؤسسه دیده بان آی تی، این هفته در برنامه اقتصاد فردا، موضوع توسعه فضای تجارت الکترونیکی کشور با حضور مهندس محمدرضا محمودیان، مسئول طرح نماد در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و مشاور رئیس مرکز و دکتر علیرضا صالحی، مجری کارشناس برنامه مورد بررسی قرار گرفت.
مهندس محمودیان درباره چگونگی شکلگیری بحث نماد اعتماد الکترونیکی گفت: بر اساس اسناد بالادستی مثل قانون برنامه چهارم توسعه یا قانون تجارت الکترونیکی مقرر شد که وزارت بازرگانی وقت و وزارت صنعت، معدن و تجارت کنونی یک مرکز برای تجمیع و ساماندهی امور کسب و کار فضای مجازی ایجاد کند که در نتیجه اساسنامه آن نیز در مجلس تصویب شده و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بر اساس مبانی قانونی و حوزههای مختلف توسعه تجارت الکترونیکی پایهریزی و پروژههای شاخصی در آن معرفی شدند که ساماندهی و اعطای نماد اعتماد به کسب و کارهای اینترنتی از مهمترین آنهاست و همچنین شورای امنیت کشور نیز طبق مصوبه وزیر وقت مرکز را موظف کرده که در این زمینه با اعطای نماد به این ساماندهی عینت بخشیده و آن را برای خریداران اینترنتی ملموس کند.
وی درباره رسالت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای ساماندهی و شکل دادن به کل فرایند تجارت الکترونیکی کشور چنین گفت: این کسب و کارهای مجازی قبلاً در فضای سنتی توسط وزارتخانه و تحت نظارت اتحادیه و اصناف کنترل میشدند و البته امروز تعداد معدودی از کارها در فضای مجازی هستند که مصداقی در فضای فیزیکی نداشتهاند اما اگر این رویه تکمیلی را قائل باشیم باید بگویم که وقتی یک کسب و کار از فضای فیزیکی به فضای مجازی وارد میشود باید خود را با ساز و کار این مرکز هماهنگ کند و در این چارچوب گام بردارد.
مهندس محمودیان درباره چگونگی و وجود یک آمار دقیق از وضعیت حجم مبادلات و کل فرایند تجارت در فضای سایبری اظهار داشت: آمارهای مربوط به تجارت از مبادی مثل گمرکها، تولیدات و ظرفیتهای کارخانهجات و نیز مجوزهایی که برای تیراژ استفاده میشوند، قابل استخراج هستند ولی در بخش مجازی بهدلیل بحث فرهنگی و بستری که در جامعه جاری است فعالان اینقبیل کسب و کار آمار عملکرد خود را به دلیل نگرانی از مالیات و مسائلی از این دست ارائه نمیدهند که البته دولت سعی در اصلاح این شرایط برای رسیدن به یک آمار شفاف و همچنین جلوگیری از قاچاق کالا انجام داده است اما بهطورکلی میتوانم بگویم که اکنون حدود ۹۵ درصد از کسب و کارهای مجازی تحت پوشش نماد اعتماد در آمدهاند اما حجم فرایندهای مالی این حوزه را دولت به دلیل مسائل فرهنگی موجود و برای برهم نزدن امنیت فکری فعالان این کسب و کارها هنوز تحت بررسی و کنترل قرار نداده است.
وی درباره میزان توفیق نماد اعتماد الکترونیکی در جلب اعتماد مشتریان