اینترنت همه چیز (lnternet of Everything) پیش روی ماست و این عصر قطعاً نحوه و مسیر حرکت شرکتها را عوض خواهد کرد ولی عمده مباحث در مورد اینترنت همه چیز حول مهارتها و قابلیتهای موردنیاز مهندسی دادهها خواهد چرخید.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، چگونه فرصتهای کسبوکار ۱۹تریلیون دلاری پیش میآیند؟ این سؤال اصلاً عجیب نیست. حتی اگر برای کسب و کارها قابل درک نباشد واقعیت این است که ما از زمان ظهور اینترنت از نظر شیوه کار و زندگی، وارد یک دوره خاص تاریخی شدهایم.
شاید مقایسه آن با اختراع دستگاه چاپ و چاپ انجیل توسط گوتنبرگ مبالغهآمیز باشد اما درحقیقت فقط کمی اغراق کردهایم.
اینترنت همه چیز (lnternet of Everything) پیش روی ماست و این عصر قطعاً نحوه و مسیر حرکت شرکتها را عوض خواهد کرد ولی عمده مباحث در مورد اینترنت همه چیز حول مهارتها و قابلیتهای موردنیاز مهندسی دادهها خواهد چرخید؛ عبارات زیر را زیاد خواهیم شنید:
۱- اینترنت همه چیز حجم زیادی از دستگاههای متصل به همدیگر را برای ما به ارمغان خواهد آورد که میتوانند اطلاعات زیادی به ما بدهند.
۲- دستگاهها به یکدیگر متصل خواهند شد و کاربران با فرایندهای مختلف از آنها استفاده میکنند.
۳- با همه این ارتباطات، سیلی از دادهها و اطلاعات به سمت ما سرازیر خواهد شد.
۴- این امر باعث رونق کسبوکارهای دارای پتانسیل شده و موجب افزایش رضایت مشتریان میشود.
امکان تحقیق و پژوهش در موارد ۳ و ۴ محدود است. مقادیر زیاد دادهها باید برداشت، سازماندهی و تحلیل شوند. اپلیکیشنهای جدیدی نیز باید ایجاد شوند.
فرآیندها، خدمات و محصولات جدید نیز با سرازیر شدن سیل دادهها از راه خواهند رسید. این دادهها آنچنان با دادههای کنونی ما متفاوت خواهند بود که پارادایمهای قدیمی دیگر به کار نخواهند آمد.
چیزی که اینترنت همه چیز پدید میآورد یک مسئله ETL یا یک مشکل در انبارش داده نخواهد بود. این یک مسئله و مشکل مهندسی داده است.
هدف این مقاله توصیف چالشهای مهندسی داده در عصر اینترنت همه چیز است. این مقاله تحولات سازمانها را بررسی میکند و اینکه چگونه مجبور میشوند قابلیتها و مهارتهای خود را ارتقا دهند.
تحولات بسیار عصر اینترنت همه چیز
این پدیده تحولات زیادی را با خود به همراه خواهد آورد و به همین دلیل باید به آن توجه زیادی شود.
تحلیلهای ما روی مهارتها، قابلیتها و زیرساخت لازم برای کنترل سیل دادهها معطوف خواهد شد؛ اما باید به یاد داشته باشیم که IoE بر حوزههای زیر تأثیر خواهد گذاشت:
■ ماهیت و تعریف محصول: چگونه دستگاههای هوشمند و متصل به هم ماهیت محصولات را تغییر میدهند؟ کدام محصولات به خدمات تبدیل خواهند شد؟ چه خدمات جدیدی در دسترس خواهند بود؟ به کدام دادهها نیاز خواهیم داشت؟
■طراحی فرآیند: چگونه یک مدل دقیقتر در دنیا کسب و کارها را شکل میدهد؟ چگونه میتوانیم روابط بین افراد شاغل در کسبوکارهای خود را تغییر داده و با مشتریانمان روابط بهتری برقرار کنیم؟
■ تحلیل: به چه پرسشهای جدیدی میتوانیم پاسخ دهیم؟ چه مدلهای جدیدی را میتوانیم ایجاد کنیم؟ چه مهارتهای تحلیلی را باید در خود تقویت کنیم؟ چه چیزی را از آینده میتوانیم پیشبینی کنیم؟ در دنیای واقعی چه تحلیلی به ما کمک خواهد کرد؟
■توسعه اپلیکیشنها: اپلیکیشنهای عصر اینترنت همه چیز چگونه شکل میگیرند؟ آنها کی باید متمرکز یا پخش شوند؟ ابزارهای صحیح برای ساخت این اپلیکیشنها کدماند؟ نحوه گردش دادهها بین آنها چگونه خواهد بود؟
کلید پاسخ به این سؤالات نحوه تقویت قابلیتها در مهندسی داده است. در گذشته، مهندسی داده یک فرآیند نسبتاً باثبات بود که جریان باریکی از داده را بهصورت یکطرفه ارزیابی و تحلیل میکرد.
فرآیند استخراج، انتقال، تغییر و بارگیری داده(ETL) برای پر کردن یک انبار داده مثال خوبی در این زمینه است.
در عصر اینترنت همه چیز، مهندسی داده به معنای سازماندهی حجم بالایی از انواع دادههاست که اکثر آن در زمان واقعی انجام میشود. باید توجه کرد که