بانکداری متمرکز یکی از ابزارهای ضروری و حیاتی بانکداری اسلامی است.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، بانک مهر اقتصاد مجموعهای است با سابقه ۲۲ ساله در زمینه فعالیتهای پولی و مالی کشور، مجموعهای که هرچند کار خود را با عنوان صندوق حمایتی از بسیجیان شروع کرده است اما طی این سالها پیشرفت قابل ملاحظه داشته است و توانسته به یکی از بانکهای مهم کشور بدل شود. یکی از حیطههای مورد توجه این بانک، استفاده از فناوریهای نوین و روشهای جدید بانکداری است، مسئلهای که دستمایه خوبی است برای گفتوگو با دکتر سید مهدی حسینی معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات بانک مهر اقتصاد.
حسینی ضمن ابراز گلایهمندی از عملکرد بانک مرکزی در زمینه صدور مجوز فعالیت رسمی بانک مهر اقتصاد، بیتوجهی و تعلل این بزرگترین ارگان تصمیمگیر حوزه پولی و بانکی کشور در پذیرش این مجموعه به عنوان یک بانک را تنها مانع پیوستن کارت مهر اقتصاد به شبکه ملی شتاب دانست.
اقدامی که هیچ نتیجهای جز محرومیت نزدیک به ۱۳ میلیون مشتری مجموعه مهر اقتصاد از خدمات شتابی نداشته است. بهگفته حسینی، عدم همکاری بانک مرکزی با مهر اقتصاد در شرایطی است که این بانک در تمام سالهای گذشته تلاش کرده است همه ضوابط و مقررات تعیین شده از جانب بانک مرکزی را رعایت و پیادهسازی کند و حتی از سال ۸۶ مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان پول به عنوان ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی به ودیعه گذاشته است. علاوه بر این، طی بررسیها و تحقیقات چنیدن باره بانک مرکزی از میزان سرمایهها و زیرساختهای مالی مهر اقتصاد برای آنها مسجل شده است که این بانک با توجه به حجم منابعی که در اختیار دارد توان فعالیت رسمی در قالب یک بانک را داراست. مسئولان در بانک مرکزی باید این مسئله را در نظر داشته باشند، عضویت کارت بانک مهر اقتصاد به شبکه شتاب سراسری نه تنها به معنای رفع و رجوع نیازهای بانکی تعداد قابل ملاحظهای از شهروندان است، بلکه با سرعت بخشیدن به جریان امور تا حد زیادی از هدر رفت وقت نیروی انسانی، سرمایه مادی و منابع طبیعی جلوگیری میکند. از طرف دیگر، فراهم کردن تسهیلات و شرایط به گونهای که مشتریان اغلب مجموعههای بانکی بتوانند با تنها با یک کارت شتابی کارهای خود را انجام دهند کشور را یک قدم به آنچه در چشماندازهای برنامه توسعه در نظر گرفته شده است نزدیکتر میکند.
درباره موقعیت حال حاضر بانک مهر و نقشی که در فعالیتهای بانکی کشور دارد بدهید.
فعالیت رسمی این مجموعه از سال ۷۲ با حبه یک میلیونی رهبری برای حمایت از بسیجیهاآغاز شد و به مدت پنج سال به تحت عنوان صندوق با مسئولیتهای محدود به کار خود ادامه داد. اما در سال ۷۷ همزمان با فراخوانی برای جذب نیروی سازمانی و تغییر مدیریتی به شکلی مدون وارد فعالیتهای بانکی و اجرایی شد. پس از چهار سال مدیران تلاش کردند زمینههای تبدیل مجموعه به یک مؤسسه مالی و اعتباری را فراهم کنند و سرانجام در سال ۱۳۸۸ موفق شدند از شورای پول و اعتبار مجوز فعالیت را دریافت کنند.
اما در این مسیر، تغییر شخصیت حقوقی به مؤسسهای بانکی قدری زمانبر و همراه با چالشهای خاص بوده است. مشکل اساسی، به خلأهای قانونی برمیگردد که بانک مرکزی تدبیری برای حل آنها در نظر نگرفته است. از طرف دیگر، بحث مالکیت شخصیت حقوقی مجموعه و نحوه تخصیص آن مانع از پیشبرد سریع کار میشد. چنین شرایطی ادامه داشت تا زمانی که بانک به اندازه کافی از نظر منابع و میزان معاملات گسترش یافت و به این وسیله توانست توجه بانک مرکزی را جلب کند. تا جایی که در حال حاضر بانک مهر از نظر حجم منابع جزء پنج بانک برتر کشور است و در نقدینگی کشوری سهمی تقریباً چهار و نیم درصدی دارد. مشکلات مربوط به افزایش سرمایه یکی دیگر از مسائل پشروی بانک مهر بود؛ در واقع تصمیم تیم ما مبنی بر اینکه به جای شروع با سرمایه حداقلی ۴۰۰ میلیاری با سرمایه هزار و ۲۰۰ میلیاردی کار خود را پِی بگیرد برای بانک مرکزی شبههناک بود. در نتیجه از طرف بانک مرکزی درخواست تجدید ارزیابی صادر شد و سرمایه مجموعه مورد محاسبه قرار گرفت.
خوشبختانه نرخ محاسبتی ما با آنچه در بررسیهای بانک مرکزی به دست آمد نهتنها اختلاف نداشت بلکه ۵ درصد هم مازاد بر میزان اعلام شده توسط ما بود. این مسئله نهتنها نشان از صداقت مجموعه ما داشت، بلکه شرایط را برای جذب مشتریان بیشتر فراهم کرد. سیاستهای جذب مشتری و ارائه خدمات به آنها ما به گونهای بوده است که در بانک مهر در طول یک سال توانسته ۸۰۰ فقره وام به مشتریان خود اعطا کند؛ وامهای خردهریز، عدم مشاهده مبالغ کلان در این وامها، نبود مشکلات مربوط به نقدینگی در کنار کم