نمایشگاه الکامپ ویترین بخش ICT کشور است و برای ارائه توانمندی فعالان این صنعت، مکانی بهتر از تنها نمایشگاه تخصصی این حوزه نمیتواند باشد. از مدتها پیش موضوع ارزی و ریالی به یکی از موضوعات چالشی نمایشگاه الکامپ تبدیل شده است.
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس مجمع واردات میگوید: نباید واردکننده صرف و تولیدکننده ایرانی برند جهانی که تولید و اشتغالزایی ایجاد کرده، یکسان باشند و از هر دو برای حضور در نمایشگاه نرخ ارزی گرفته شود.
به گزارش افتانا(پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، محمد حسین برخوردار رییس سندیکای تولید کنندگان فناوری اطلاعات و رئیس مجمع واردات در تازهترین اظهار نظر در خصوص سیستم ارزی ریالی نمایشگاه الکامپ، خواستار حضور تولیدکنندگان ایرانی برندهای خارجی در نمایشگاه الکامپ به نرخ ریالی شد.
سایت نمایشگاه الکامپ هجدهم به نقل از رییس سندیکای تولید کنندگان فناوری اطلاعات اعلام کرد: امروز که با تحریم همه جانبه غرب مواجه هستیم باید برای تولید ایرانی حتی از نوع برند جهانی آن ارزش قائل شویم.
وی با بیان اینکه باید بین تولیدکننده ایرانی برند جهانی و واردکننده تفاوت قائل شد، گفت: این برندها داخل کشور تولید و اشتغالزایی ایجاد کردهاند و باید برای تولید و توانمندی ایرانی ارزش قائل شد.
برخوردار تاکید کرد: از این رو باید حضور تولیدکنندگان برندهای خارجی در نمایشگاه الکامپ تسهیل شود.
رئیس مجمع واردات تصریح کرد: نمایشگاه الکامپ ویترین بخش ICT کشور است و برای ارائه توانمندی فعالان این صنعت، مکانی بهتر از تنها نمایشگاه تخصصی این حوزه نمیتواند باشد. از مدتها پیش موضوع ارزی و ریالی به یکی از موضوعات چالشی نمایشگاه الکامپ تبدیل شده است.
بر اساس سیستم ارزی ریالی، در حالی که اجاره هر متر مربع فضا در نمایشگاه الکامپ برای شرکتهای داخلی ۸۰ هزار تومان است، این مبلغ برای شرکتهای خارجی ۲۸۸ یورو در نظر گرفته شده است.
موضوع اختلاف این جا است که در این بین نمایندگان برخی برندهای مطرح خارجی که تولید بخشی از محصولات خود را در ایران انجام میدهند (مانند تولیدکنندگان بزرگ لوازم صوتی و تصویری) نیز جزو بخش ارزی نمایشگاه محسوب میشوند.
این نوع تفکیک مورد اعتراض همیشگی این دسته از تولیدکنندگان واقع است و در طول سالهای مختلف برگزاری نمایشگاه، تصمیماتی مقطعی و شرایطی برای رضایت آنها گرفته شده است.
از سوی دیگر علاوه بر تولیدکنندگان برندهای خارجی، حتی واردکنندگان نیز به سیستم ارزی ریالی گلایه دارند زیرا آنها نیز معتقدند در شرایط فعلی تحریم که ارتباط با برندهای خارجی سخت و تجارت کمرونق شده پرداخت متری ۲۸۸ یورو برای شرکتها سخت است و انتظار دارند تسهیلاتی برای تسهیل حضور آنها در نمایشگاه، برایشان قائل شوند.