حضور چهرههای سیاسی و دولتمردان در شبکههای اجتماعی یکی از مسایل داغ گفتوگوهای کاربران این شبکهها، به خصوص در این روزهای نزدیک به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است.
منبع : روزنامه فناوران
ایران در آستانه یکی از بزرگترین و مهمترین رویدادهاست؛ انتخابات ریاست جمهوری. حضور چهرههای سیاسی و دولتمردان در شبکههای اجتماعی یکی از مسایل داغ گفتوگوهای کاربران این شبکهها، به خصوص در این روزهای نزدیک به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است.
البته در بسیاری از کشورها که نزدیکترینشان پاکستان است، شبکههای اجتماعی یکی از ابزارهای تبلیغاتی و اطلاعرسانی برای کاندیداهای انتخاباتی است.
در کشور ما هرچند شبکههای اجتماعی بنا به تصمیم و مصلحتی که مسوولان اندیشیدهاند، فیلتر شدهاند، اما کاربران به طرق مختلف سعی میکنند ویژگیها و کاراییهای این شبکه را به مسوولان گوشزد کنند.
برگزاری همایش روز جهانی رسانههای اجتماعی یکی از این تلاشهاست که تیرماه امسال برای دومین بار برگزار میشود. بهرغم اینکه بیشتر ما فکر میکنیم چهرههای سیاسی و دولتمردان در برابر استفاده از شبکههای اجتماعی مقاومت میکنند، کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یک قدم پیش گذاشتند و این دیوار را شکستند.
استفاده از شبکههای اجتماعی در راستای تبلیغات و اطلاعرسانی انتخاباتی امسال یکی از نخستین قدمهای کاندیداهای تایید صلاحیت شده و حتی برخی از رد صلاحیت شدهها است.
بیشتر آنها در توییتر و فیسبوک و برخی از آنها حتی در اینستاگرام نیز فعالیتشان را آغاز کردهاند. هر چند این امر نشاندهنده تناقض است اما شاید قدم مثبتی باشد برای اینکه کاراییهای شبکههای اجتماعی بیش از گذشته خود را نشان دهد و تفکر حاکم که منجر به فیلتر شدن آنها شده را نیز تغییر دهد.
راهاندازی سایتها، وبلاگها، صفحات شبکههای اجتماعی مبتنی بر وب و مبتنی بر موبایل، این روزها که تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری آغاز شده در کنار برنامههای زنده تلویزیونی، بازار داغی دارد.
اما پررنگترین سوالی که برای هر کاربری پیش میآید این است که حالا کاندیداهای بالاترین منصب دولتی دریافتهاند حضور و استفاده از شبکههای اجتماعی امری گریزناپذیر است، چرا کاربران پشت سد فیلترینگ ماندهاند. این روزها همه با هم باید از سد فیلترینگ بگذریم از دولتمردان و چهرههای سیاسی گرفته تا کاربران. حسن روحانی
طبیعی است فکر کنیم شخص حسن روحانی یا دیگر کاندیداها پشت کامپیوتر نمینشیند تا برای فالورهایشان توییت کنند. هر کدام از کاندیداها یک گروه تبلیغاتی و اطلاعرسانی دارد که مسوولیت این فعالیتها را بر عهده گرفته. صفحه فارسی حسن روحانی در توییتر www.twitter.com/rouhani۹۲ روز ۲۲ ماه مارس سال ۲۰۱۳، (۲ فروردین ۹۲) یعنی بیشتر از دو ماه پیش راهاندازی شده است. با این حال این صفحه حدود ۵۰ فالور با بیش از ۴۰ توییت دارد.
بیشتر توییتهای این صفحه، از شبکه اجتماعی فیسبوک به توییتر ارسال میشود. در بخش بیوگرافی صفحه توییتر فارسی حسن روحانی در معرفی وی نوشته شده: دکترحسن روحانی عضو شورای عالی امنیت ملی و رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام. اما صفحه انگلیسی حسن روحانی در توییتر به آدرس www.twitter.com/HassanRouhani بیش از ۴۸۰ فالور و ۲۹۰ توییت. این صفحه اوایل آپریل ۲۰۱۳ (نیمه فروردین ماه) راهاندازی شده است.
سایت رسمی وی نیز در آدرس www.rouhani.ir با شعار «همراه شو برای فصلی نو» فعال است. حسن روحانی در اینستاگرام نیز در آدرس www.instagram.com/DR_Rohani با ۳۴ دنبال کننده و حدود ۲۵ عکس در دسترس است. صفحه فیسبوک حسن روحانی را نیز میتوانید در آدرس WWW.Facebook.com/rouhani.ir پیگیری کنید.
غلامعلی حدادعادل
حدادعادل سایتی در آدرس www.hadadadel.ir دارد. همچنین صفحهای در فیسبوک www.facebook.com/Hadadadel برای حدادعادل فعال شده که حدود ۷۰۰ کاربر آن را دنبال میکنند. از سوی دیگر اکانتی در اینستاگرام به نام وی www.instagram.com/hadadadel وجود دارد که هیچ عکسی در آن اپلود نشده است.
علی اکبر ولایتی
برای این کاندیدا صفحهای در فیسبوک در آدرس www.facebook.com/dr.velayati فعال است که بیش از ۶۸۰ کاربر آن را دنبال میکنند. صفحه دیگری هم در فیسبوک هست www.facebook.com/DR.A.A.VELAYATI که بیش از ۳۴ هزار کاربر آن را دنبال میکنند.
این صفحه توسط تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف جهت معرفی دیدگاهها و برنامههای محمدرضا عارف ایجاد شده است. این صفحه از سوی بیش از یکهزار و ۲۰۰ کاربر دنبال میشود. سایت رسمی عارف www.draref.ir است.
سعید جلیلی
سعید جلیلی که یکی از کاندیداهای پر سر و صدای یازدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری است، فعالیت خوبی در فضای آنلاین دارد. صفحه وی در توییتر به آدرس www.twitter.com/DrSaeedJalili روز یازدهم ماه آپریل سال ۲۰۱۳ (۲۶ فروردین ۹۲) کار خود را آغاز کرده و تا به حال بیش از یکهزار فالور داشته و بیش از ۶۴۰ توییت دارد.
در بخش بیوگرافی سعید جلیلی توضیحاتی به انگلیسی منتشر شده:Dr. Saeed Jalili’s Iranian Presidential campaign ۲۰۱۳. در راستای تبلیغات جلیلی قرار است هر شهر یک وبلاگ حامی سعید جلیلی داشته باشد.
در صفحه توییتر وی اعلام شده برای یافتن وبلاگهای حامی به تفکیک استان و شهر، کاربران میتوانند از سامانه ستاد مجازی وبلاگنویسان www.bloggers.saeedjalili.org اطلاعات لازم را دریافت کنند.
هر کاربری میتواند روی همین سایت وبلاگ خود را ثبت کنند. طبق آماری که روی صفحه توییتر سعید جلیلی منتشر شده، حدود ۹۰۰ وبلاگ تا به حال در این ستاد به ثبت رسیده است.
صفحه سعید جلیلی روی آپارات که سرویس آپلود و به اشتراکگذاری ویدیو است نیز به آدرس www.aparat.com/drjalily به ثبت رسیده است. روی این صفحه حدود ۴۶ فایل ویدیویی آپلود و به اشتراک گذاشته شده است که بیشترین بازدید را کلیپ نخستین همایش انتخاباتی دکتر جلیلی در ورزشگاه شیرودی روز سوم خرداد ماه داشته.
این کلیپ بیش از ۵۸۰ بار پخش شده. اتاق فکر حامیان سعید جلیلی نیز یک سایت دارد: www.masir۱۳۵۷.ir. سعید جلیلی در اینستاگرام هم اکانت دارد. کاربران میتوانند صفحه اینستاگرام سعید جلیلی را در آدرسwww.instagram.com/saeedjalili ببینند. این صفحه حدود ۲۸ عکس و ۱۰۷ دنبالکننده دارد. سایت رسمی جلیلی نیز در آدرس www.drjalily.com فعال است.
وبلاگی هم تحت عنوان وبلاگ حامیان دکتر سعید جلیلی راهاندازی شده که در توضیح فعالیت آن نوشته شده: جنبش سایبری و کمپین دعوت از دکتر سعید جلیلی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری. این وبلاگ از سعید جلیلی تحت عنوان «سرباز سایبری حضرت امام خامنهای» یاد کرده است.
صفحهای به نام شهردار تهران که حالا نامزد ریاست جمهوری هم هست در اینستاگرام به ثبت رسیده که بیش از ۵۵۰ نفر آن را دنبال میکنند. این صفحه در آدرس www.instagram.com/ghalibaf۹۲ در دسترس است و بیش از ۱۲۰ عکس در آن به اشتراک گذاشته شده است.
به غیر از این یک صفحه دیگر نیز به نام قالیباف در اینستاگرام در آدرس www.instagram.com/DCR_Ghalibaf به ثبت رسیده است. در این اکانت که ۶۳ دنبال کننده دارد، تنها چهار عکس آپلود شده.
سایت رسمی قالیباف نیز در آدرس www.ghalibaf.ir با شعار «ایران سربلند» در دسترس است. آدرسی در فیسبوک هست که به نام وی فعال شده و بیش از پنج هزار و ۸۰۰ دنبالکننده دارد. WWW.Facebook.com/President.IRANکاربران فیسبوک میتوانند برنامههای تبلیغاتی قالیباف را از این صفحه دنبال کنند.
محسن رضایی
سایت رسمی محسن رضایی امسال www.rezaee.ir است. یک سایت دیگر هم به نام مجتمع رسانهای تبلیغاتی دکتر محسن رضایی در آدرس www.mrezaei.ir فعال شده که شعار تبلیغاتیاش این است: «ما میخواهیم آقا محسن رییسجمهور شود».
جالب است بدانید در سایت محسن رضایی آیکونهای شبکههای اجتماعی: توییتر، گوگل پلاس، فیسبوک و یوتیوب وجود دارد. اما این آیکونها به آدرس صحیحی لینک داده نشده است.
فقط لینک فیسبوک http://facebook.com/rezaee.ir، لینک گوگل پلاس به سایت www.rezaee.ir، لینک یوتیوب به http://youtube.com/user/rezaeeir?enikazemi و لینک توییتر به http://twitter.com/wwwRezaeeIr?enikazemi ارجاع داده شده است. دو لینک آخر کاربران را به نوعی به صفحه شخصی به نام انی کاظمی راهنمایی میکند که در شبکههای اجتماعی مانند توییتر، لینکدین و اینستاگرام با همین نام کاربری صفحه دارد.
اینکه چرا سایت کاندیدای ریاست جمهوری با لینکهای اشتباهی به صفحات این شخص رهنمون شوند مشخص نیست. محسن رضایی در آپارات نیز یک کانال ویدیویی به آدرس www.aparat.com/mrezaei دارد. به تازگی هم ویکی رضایی در آدرس www.۳۱۳amin.ir/wiki با شعار یا ابوالفضل رونمایی شده.
این سایت که توسط جمعی از برنامهریزان و مشاوران افتخاری محسن رضایی راهاندازی شده حاوی برنامههای پیشنهادی این گروه برای دولت وی بوده که بر اساس اولویتها و ضرورتهای مورد نظر محسن رضایی به تفکیک شهرستان تبیین و تدوین شده است.
محمد غرضی
محمد غرضی، کاندیدای آفلاین است. تنها سایتی که به نام او فعال است www.gharazi.com سایتی است که توسط هوادارانش راهاندازی شده. البته حامیانش در فیسبوک و آدرس www.Facebook.com/mr gharazi برای او صفحهای راهاندازی کرده اند.