یکی از دغدغههایی که پس از راهاندازی و ارائه خدمات نسل چهار ارتباطی برای کاربران پیش آمده این است که همچنان گوشی بخش عمدهای از مشترکان کشور، خدمات نسل چهار را پشتیبانی نمیکند.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، علیرضا دزفولی، مدیرعامل اپراتور دوم تلفن درباره وجود یک آمار شخص از میزان مشترکانی که امکان استفاده از خدمات نسل چهار را دارند، گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از گوشیهای در دسترس مشترکان شبکه ایرانسل، نسل سوم ارتباطی ۳G را پشتیبانی میکنند اما باید به این نکته هم توجه داشت که بخش مهمی از کاربران گوشیهای تلفن همراه در کشور بهطور مرتب گوشیهای خود را تغییر میدهند و آنها را با نمونههای جدید عوض میکنند.
مدیرعامل ایرانسل اظهار داشت: اکنون نمونههای جدید اکثر برندهای سازنده تلفن همراه، خدمات نسل چهار را پشتیبانی میکند. از سوی دیگر همزمان با رشد پوشش ما، همانطور که اقبال مردم نسبت به ۳G افزایش پیدا کرد در نسل چهار نیز همین اتفاق خواهد افتاد و بهمرور تجهیزات لازم برای استفاده از خدمات نسل چهار مورد استفاده مردم قرار خواهد گرفت.
دزفولی یادآور شد: البته خدمات نسل چهارم ایرانسل از سوی مشترکان به دو شیوه مورد استفاده قرار میگیرد. عدهای این خدمات را از طریق سیمکارت و بر روی گوشیهای خود استفاده میکنند و عده دیگر به جای تغییر گوشیهای خود میتوانند از مودمهای نسل چهار که قیمت چندان بالایی هم ندارند، استفاده کنند.
وی گفت: تجربه نشان داده است که در اکثر مواقع مردم و مشترکان خیلی سریع ظرف یک تا دو سال به سوی استفاده از نسلهای جدید ارتباطی و سرویسهای نو روی میآورند و همانطور که پیش از این مشاهده شد، هنگام ارائه خدمات USSD درصد مهمی از مشترکان نحوه تهیه شارژ خود را تغییر داده و از نرم افزاری USSD بهره گرفتند.
گفتنی است که ارائه خدمات نسل چهار از چندی پیش توسط اپراتور دوم ارتباطی کشور آغاز شده است. مشترکان میتوانند با استفاده از این خدماتاز سرعت بیشتری در اینترنت بهرهمند شوند. در حال حاضر تعداد شهرهایی که به شبکه ۴G پیوستهاند، محدود است. مشترکان این شهرها میتوانند برای تست این مطلب که آیا گوشی هوشمند آنها خدمات نسل چهار را پشتیبانی میکند یا خیر به سایت ایرانسل مراجعه کرده و با وارد کردن کد گوشی و یا نام شرکت تولیدکننده آن و مدل دستگاه خود مطمئن شوند که آیا دستگاه آنها قادر به پشتیبانی خدمات نسل چهار هست یا خیر.