طبق نظر کارشناسان حاضر در میزگرد چالشهای امنسازی شبکههای صنعتی در کشور، فرهنگسازی و آموزش، حفظ سرمایههای ارزشمند انسانی و نگاه جدی و فنی به مقوله امنیت صنعتی را میتوان بهعنوان چالشهای امنسازی شبکههای صنعتی در کشور برشمرد.
خاچیکیان مسئول کمیسیون فرهنگ و ارتباطات کانون دانش، صنعت و بازار افتا میگوید: نقطه آغاز شکلگیری این کمیسیون، ایجاد بستر مکالمه موثر بین اعضای اکوسیستم افتای کشور است.
مهدی فرجی، رئیس هیئتمدیره شرکت توسعه امن کیان (تاکیان) شرکت تاکیان که در میان پنج شرکت حاضر در رقابت فایروال نسل جدید قرار دارد میگوید: رقابت موجب پیشرفت و پویایی میشود.
فرشید دانشگر، مدیرعامل شرکت افق اندیشه که از شرکتهای حاضر در رقابت فایروال نسل جدید است میگوید: شناسایی مجموعههای توانمند به توسعه پایدار کمک میکند.
به گفته شهریار پورآذین، طراح سامانه فایروال و رئیس هیئتمدیره شرکت مهندسی سپهر صدرای تهران که از شرکتکنندگان در رقابت فایروال نسل جدید است، مدیریت فناوری در کشور مغفول ماندهاست.
فهیمی درباره روال کار و شفافسازی رقابت فایروال نسل جدید از سوی نهادهای برگزارکننده گفت: با توجه به وجود محصولات مشابه خارجی، روند کار برای توسعه محصولی با قابلیتهای NGFW مشخص است، ولی نکته نامشخصی که در خصوص این رویداد وجود دارد عدم شفافیت لازم برای جزئیات مشخصات فنی، معیارها و نحوه ارزیابی محصولات است که ابهامات و سوالات زیادی را به وجود آورده است....
فرانسیس هوگن، مدیر سابق تیم مبارزه با اخبار جعلی در فیسبوک، چند هفته پیش در مصاحبهای این شرکت را متهم کرد که سودآوری را به کنترل محتوای نفرتپراکن و اخبار جعلی ترجیح داده است.
کیاییفر، مدیر توسعه محصول شرکت مدبران، میگوید: اگر مراجع افتای کشور، اطلاعات فنی حوادث سایبری را بازگو کنند با مشارکت جمعی میتوان موضوع را در فاصله کوتاهتری با کمک نخبگان و متخصصان امنیت اطلاعات تحلیل کرد؛ چراکه انجام تحقیقات پشت درهای بسته توسط یک یا دو مرکز،کمک چندانی به رشد امنیت سازمانها نمیکند.
به گفته عضو هیئتمدیره سندیکای شناسایی و مکانیابی رادیویی، جهش طلایی صنعت فاوا، اینترنت اشیاست که تشکلهای این حوزه ازجمله سندیکای شناسایی و مکانیابی میتواند با ایجاد اتحاد در میان اعضا عاملی برای همافزایی و ارزشآفرینی در این صنعت شود.
میرخانی: بهطور معمول سازمانها دیدگاه فعالانهای نسبت به بومیسازی برخی محصولات امنیت سایبری ندارندکه مهمترین علت آن، ناآشنایی مسئولان سازمانها با متدهای امنیتی روز دنیا است.
عرفانی: معمولا موضوعات افتا در اولویت نخست مصرفکنندگان قرار ندارد و حاضر به سرمایهگذاری متناسب نیستند و در موارد بسیاری استفاده از محصولات ارزانقیمت و حتی رایگان خارجی را علیرغم خطرات امنیتی آن بر محصولات داخلی ترجیح میدهند.
خاچیکیان: بارها پیش آمدهاست که به دنبال تولید یک محصول یا راهکار باشیم، اما ببینیم که زیرساختهای لازم برای بهکارگیری آن در کشور فراهم نیست و اصلا به این دلیل ما مدل تصویر بزرگمان را ایجاد کردیم.